Helyi oldalak
Kedvenc oldalam
. Ma Konrád, Tivadar napja van.

Nem Gulyás Balázs és nem Gulyás Márton tömege ment utcára

2014-10-30 19:31:24


 

 

Már a Milla márkánál (mert mozgalom sosem volt) is komoly dilemmát okozott, hogy ha Facebookon szervezték, akkor miért hatvan-X az átlagéletkor a megmozdulásaikon. Ezzel összefüggésben a következőket kell tudni:

 

1. A Facebook – mint általában a közösségi média felületek – nem alkalmas tömeg szervezésére. A multinacionális cégek tele vannak hatástanulmányokkal erről, de ha valaki csak egy húszfős születésnapot szervezett már a Facebookon, tapasztalhatta, hogy e-mail, telefon nélkül még ezt a kis létszámot se tudja mozgatni e felületeken.

 

2. A magyarországi felhasználók átlagéletkora és a Milla branddel ellátott színpad (azaz nem mozgalom) rendezvényein jelenlévők átlagéletkora közt 25-30 évnyi különbség volt tapasztalható. Amikor ezzel egyébként anno szembesítettem egy fő szervezőt, az volt a válasza, hogy hát, ez úgy van, hogy ül a gép előtt az unoka, aki felhívja a nagymamát, hogy ki kell menni tüntetni. Mire én azt kérdeztem, hogy akkor, ha az unoka ennyire elszánt, hogy veszi a fáradságot a szervezése (pl. telefonálás), akkor ő maga miért nem ment ki. Erre a Milla-főszervező bevetette a „csodafegyvert”, azt mondta, hogy a kurva anyád!

 

 

3. Mindez akkor volt, amikor épp social media ügynökségnél dolgoztam, és az egyik informatikusunkkal jókat szórakoztam azon, ahogy percenként - nem kevéssel - nő az oldal kedveléseinek száma (miközben az aktivitások száma stagnál), és a kolléga el is mondta, milyen informatikai módszerekkel lehet mesterségesen like-okat generálni. És mivel egy „csodafegyver” már lesújtott rám, gondoltam, nincs vesztenivalóm: megkérdeztem azt is, hogy honnan ez a sok ember (like/kedvelés), továbbá, ha mindenkinek van minimum egy nagyszülője (nem négy), minimum egy szülője (nem kettő), és minimum egy testvére (nem több), továbbá párja, akkor miért nem 400 ezren voltak a tüntetésen, ill. miért igen csekély számban jelentek meg fiatalok – mivel előző érvelésében azt mondta, családon belül, a gyerekeken keresztül szerveződik az utcára a tömeg. (Az akkori oldalnak 100 ezer like-ja volt.) Erre az volt a nem adekvát válasz, hogy szavazzak a Fideszre. Nem mondtam neki, hogy arra te szoktál, inkább elénekeltem neki ezt:

 

 

Ezzel egálba kerültünk, mert az én éneklésem felért az ő kurvaanyázásával.

 

4. A Milla esetében ugye, kiderült, hogy nemcsak mozgalomként nem létezett, az egyesület se létezett (csak egy kft., amiből elsikították az adományokat), mi több, a Facebook oldal se. (Részletek lásd itt.)

 

Fentiek okán elsősorban mindenkit óvva intenék attól, hogy elhiggye: a Százezren az internetadó ellen Facebook csoport tömegeket visz az utcára. Nem az viszi – így pontos.

 

Másodsorban attól, hogy – és ez nagyon fontos –, hogy bárki azt higgye, hogy az ellenzék ment ki tüntetni. Kovács Zoltán nemzetközi kormányszóvivő ugyanis explicit kijelentette, hogy a tüntetést „az MSZP és a »liberálisok« szervezik”. A tömeg vegyes volt, tele ismeretlen arcokkal, fiatalokkal, látszott rajtuk a bizonytalanság, miszerint nem gyakorlott  tüntetők, illetve többek magukon viselt szimbólumain is látszott, hogy sem nem MSZP-s, sem nem liberális.

 

Harmadsorban az a megjegyzendő, hogy van egy félelmetes hasonlóság a mostani tömeg, ill. a 2011-es Szolidaritás és Milla között. Vagyis egész pontosan az utcára menő dühös emberek között. Az, hogy szíven ütötte őket a (második) kétharmad által elszállt kormányzat nem népnyúzó, hanem népirtó intézkedés-sorozata. Nemcsak joggal dühösek, hanem ezek a közvetlen kormányváltás utáni tüntetések a gőz szelepeiként funkcionálnak, ahogy négy évvel ezelőtt is. Ha pedig az elégedetlenek kezdeményezései nem csapnak át tevékenységbe, és így pusztán a szimbólumok szintjén maradnak (a tüntetés is csak jelképes ilyen állapotok közt), az ismét a tömeg fásultságához vezethet. Azaz éppen akkor, amikor jelentősége lenne, már senki nem csinál majd már semmit.

 

Van néhány megválaszolatlan kérdés:

 

 

 



Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Mindannyiunk leghőbb vágya a fiatalos, vonzó megjelenés, és ebbe beletartozik az élénk tekintet, a jól ápolt, ...
Bővebben >>