Helyi oldalak
Kedvenc oldalam
. Ma József napja van.

Nemzeti Buszváró Stratégia

2018-07-22 09:04:54


 

A főváros buszállományának bővítése régóta ígéret. Az Ikarus gyár egykori legendája, újból és újból előkerül a feledés homályából. Szabadai Viktor, az MLP budapesti választmányának elnöke, a napokban közérdekű adatszolgáltatási kérelmet nyújtott be, pont ebben a témában.

 

Miért nyújtottatok be közérdekű adatszolgáltatási kérelmet? 


Arra szeretnénk választ kapni, hogy a napokban a BKK miért kényszerült felmondani a szerződést az Ikarus EAG céggel. Azzal a céggel, ami megnyert egy közbeszerzési eljárást és napokban jelentett csődöt. A Nemzeti Buszstratégia, hol kapott defektet, amit a kormány annak idején bejelentett, a gépjárműpark fejlesztése céljából? 

 

Mi volt a konkrét bejelentés  kormányrészről? Hátha valaki nem tudja. 


Varga Mihály, még az előző kormány idején, nemzetgazdasági miniszterként ígéretet tett, hogy 2020-ig 3500 darab új hazai gyártású busszal lesz bővítve a járműpark. Ezt az úgy nevezett Nemzeti Buszstratégia program keretében jelentette be.

 

Ennek örülni kell, bárhogy is gondolunk a jelenlegi kormányra.  Ez munkahelyeket teremt és az egykori autóbuszgyártó múltunkat is feléleszti.


Valóban, ennek örülnünk kéne, azonban kiderült, nem ez volt a kormány elsődleges célja.  Az eredeti Ikarushoz semmiféle módon nem kapcsolódó induló nyerte a közbeszerzési eljárást. Diszkrét bája a történetnek, hogy egy ugyan csak Ikarus nevű cég lett a kiszemeltje a kormánynak. Egészen pontosan az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.

 

És mi ezzel a baj?


Ahogy említettem, az egykori Ikarussal semmilyen módon nem áll kapcsolatban ez a cég, sokkal inkább a kormány egyik tagjával, Matolcsy Györggyel.

 

Matolcsy György érdekelt a buszgyártásban?

Természetesen nem. Csupán családi szálak lelhetők fel közte és a tulajdonosi kör között. Az eredeti Ikarus-hoz semmilyen módon nem kapcsolódó, névbitorlási jogvitában álló Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft (Ikarus EAG) lett az ún. Nemzeti Buszstratégia kiszemeltje. A választás persze nem véletlen: a cég egy olyan másik cég tulajdona, amelynek többségi tulajdonosa Matolcsy György unokatestvére, Szemerey Tamás.

 

Most mondhatnám, az ördög is lehet tulajdonos, ha nem kell állnom legközelebb negyven fokban, mert nem tudnak buszokat beállítani, sürgős esetben.


Igen, ezt így is fel lehet fogni, de a szerződést a cég nem tudta teljesíteni, hiába módosították javukra többször is a határidőket. A Volán busz és a BKK mindhiába várta a járműveket, amit a Nemzeti Buszstratégiában meglebegtettek a közvélemény előtt.

 

Mennyi gépjárműről lett volna szó?

A Volánbusz 180 darabot, a BKK az első harmincat vette volna meg. Ez összesen 2.7 milliárd forint értékű lett volna.

 

Mondhatjuk az ötlet és ígéret hamvában holt meg?


Nem egészen. A BKK hosszas várakozás után kapott ugyan 10 járművet, azonban kénytelen volt elállni a szerződéstől, mivel komoly biztonsági és műszaki kifogások merültek fel. Volt ami - például a 75-cmrel rövidebb járművek- menetbiztonsági kockázatokat jelentettek.

 

Ezek szerint, akkor marad a 40 fokban való várakozás, hirtelen problémáknál.


Nem csak ezt befolyásolta ez a tender, hanem például a M3 felújítási ütemét is. Mint ismeretes, a 3-as metró felújítása azért nem indulhatott évekig, mert a kormányzat blokkolta a főváros buszbeszerzését, ami a metrópótló buszok üzembeállítása miatt volt nélkülözhetetlen. A fővárosi közgyűlés, a fideszes képviselők, szinte versenyt futva egymással vetették le napirendről a buszbeszerzést mindaddig, amíg a BKK meg nem köthette a Matolcsy-rokonság cégével a szerződést, más buszgyártóknak esélyt sem adva. A károkozás itt is tetemes.

 

A Nemzeti Buszstratégia csak megvalósul egyszer. Gondolom, ki lesznek javítva a hibák.

Hogy bármikor is ez a tendergyőztes teljesíteni tudja a megbízást, kérdéses. A közben csődöt jelentő Ikarus EAG mind a fejlesztést, mind pedig a gyártást hitelből finanszírozta, így a csődjelentést követően a cég teljes tartozása a zoom.hu szerint a következő: a cégnek 3,9 milliárd forint hiteltartozása van az MKB Bank felé, 3 milliárd forint tartozása a beszállítók felé, 2,6 milliárd forint kötbér-tartozása a Volán felé, 344 millió forint kötbér-tartozása a BKV felé.

Akkor, ha jól értem, megszűnt az Ikarus EAG, tetemes tartozással.

Igen. Ezért nyújtottam be közérdekű adatigénylést, BKV és a Volánbusz mellett a hat regionális közlekedési központnak is. hogy világos legyen, hogy az érintett vállalatok pontoson milyen szerződéseket is kötöttek az azóta köddé vált, erős kormányzati hátszéllel rendelkező céggel.

És akkor mi történik? Bármit is változtat a tényen, hogy egy ezerszer látott történetről beszélünk, csak pár cégnevet és az állami tender tárgyát kell a sablonszövegben kicserélni?

A közérdekű adatok nyilvánosságra hozatalát követően mindenképpen szükségessé válik lefolytatni azt a vizsgálatot, amely során kiderül, történt-e, és amennyiben igen, akkor ki részéről történt nyomásgyakorlás a köztulajdonban álló cégek irányába, hogy a Matolcsy család cégével szerződjenek. Adatigénylésem információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény bekezdésein alapul. 

Akkor most várunk a válaszra?

Igen, 15 napon belül kell érdemben válaszolni.

És akkor a buszra is várhatunk egy ideig.

Úgy tűnik, igen.

 

(Egy érdekes részlet a történettel kapcsolatban. Szabadai Viktor említette az MKB Bank felé fenálló tartozást. Utánanéztem az MKB Bank tulajdonosainak, mert rémlett valami. Tavaly állt be változás ebben a kérdésben, amiről a Portfólia írt cikket.  Nyilván nincs jelentősége. Kis ország, kis foci. )

 



Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Újra indult a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság népszerű előadás-sorozata, Duna-Dráva Nemzeti Park Klub.
Bővebben >>