50 éves az újjáépített Erzsébet híd |
2014-11-25 16:46:36 |
Fél évszázaddal ezelőtt szinte ünnepnap volt ez az alkalom, Budapest szívében a két évtizednyi nélkülözés után ismét átkelhettek a Duna felett a gyalogosok, a villamosok, az autók és az autóbuszok. A megnyitó napján, de még az azt követő héten is emberek sokasága gyalogolt a hídon Buda és Pest között, külön öröm volt, hogy újból át lehetett sétálni a belvárosból a Tabánba.
Az Erzsébet híd újjáépítését gazdasági nehézségek, tervezési feladatok is sokáig hátráltatták. Az egykori lánc-híd szerű szerkezetet kábeleken lógó megoldással pótolták. A partközelben álló két pilon elrendezése emlékeztet a régi Erzsébet hídra, a hatalmas fesztávolságot is megtartották az eredeti alkotásból.
Az elkészült hídon hatalmas forgalom zajlott és zajlik ma is, de 1964 és 1972 vége között villamosok is átjártak rajta. A megnyitó után a 19-es, a 44-es a 60-as és a 68-as jelzésű villamosok közlekedtek a hídon, de néhány hónap múlva a 67-es is csatlakozott hozzájuk, utóbbinak a Szarvas térnél alakítottak ki végállomást. Ma már tudható, hogy nagy hiba volt levenni a villamost, újbóli visszaállítására több elképzelés és előtanulmány is született, sőt benne van az érvényes közlekedésfejlesztési koncepcióban is.
Az 1903-ban átadott eredeti Erzsébet híd forradalmian új műszaki megoldásokkal és gyönyörű esztétikai küllemmel készült el, túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a világon a legszebbre sikeredett. Talán ezért is volt nehéz elfogadtatni az újjáépítés terveit, ami a korábbihoz képest egy sematikus külsőt eredményezett. Ma már ezt a látképet szoktuk meg, de 1964-ben a lakosság jelentős része még emlékezett a régi – szó szerint nevezzük így – műalkotásra. Az eredeti hidat a II. világháborúban a németek éppen aznap (1945 január 18-án) robbantották fel, amikor a pesti oldalról a szovjet csapatok végleg kiűzték őket.
A budai hídfő két lánckamrájában elhelyezett töltetekből csak az egyik robbant fel, de ennek a hatóereje is akkora volt, hogy az egész pilon megcsavarodott és a láncok a felismerhetetlenségig roncsolódtak. A pesti oldali pilon a parti nyílással egyetemben állva maradt, bontását csak az 1960-as évek legelején kezdték meg, mert addigra derült ki, hogy az eredeti állapot műszaki, közlekedési és gazdaságossági szempontból sem állítható helyre. Így másfél évtizedig a pesti Duna-part látképéhez – mint háborús mementó – hozzátartozott a híd állva maradt része.
Végül egy kis érdekesség: Tudja, mi a hasonlóság a Lágymányosi (Rákóczi) és az eredeti Erzsébet híd között? Mindkét helyszínen jóval előbb kiépült a villamospálya, illetve annak helye, minthogy a villamosok ténylegesen elindultak volna.
Fotó: Fortepan
Kertész Z István
Utoljára frissítve: 2014-11-25 16:46:21 |