Helyi oldalak
Kedvenc oldalam
. Ma László napja van.
A klíma a vonaton sem megoldás a hőség ellen – a kirúgott vagonablak okai
2022-07-05 20:31:15
A klíma a vonaton sem megoldás a hőség ellen – a kirúgott vagonablak okai

A klíma a vonaton sem megoldás a hőség ellen – a kirúgott vagonablak okai

Az adott vasúti kocsiban elvileg lett volna légkondicionáló berendezés de az elromlott. Tovább fokozta a problémát, hogy az ablakok mechanikusan nem voltak nyithatók. Az más kérdés, hogy ilyen vagonokat nem is lenne szabad gyártani – bár erre jelenleg még nincs rendelet vagy törvényi szabályozás.

 

Reprezentatívnak nem nevezhető felmérésünk alapján körülbelül az utasok 33% utálja a légkondit a vonatokon, míg 10 %-a rendkívül ellenzi. Ezért jó fél évvel ezelőtt, tehát egyáltalán nem a hőség idején, megkérdeztük a MÁV Zrt-t, hogy miért nem lehetne legalább kísérleti jelleggel bevezetni, hogy minden szerelvényen legyen legalább egy, mesterségesen nem hűtött vagon, vagy kocsi rész? Kérdeztük azt is, hogy az új hatrészes nagyon modernnek kikiáltott Kiss emeletes szerelvényeken miért nem lehetne ezt megoldani? Továbbá indoklásként megírtuk, hogy ahol választani lehetett a légkondis Bz motorkocsi és a nem hűtött között, a megfigyelésünk alapján a légkondi nélküli kocsit kb. 75 % választotta, igaz, ez nem a mostani közel negyven fokos melegben történt, de nyári időszak alatt.

 

Érdeklődésünkre a Kommunikációs Igazgatóság az alábbi választ küldte:

 

"Jelenleg a nem IC vonatokban a klímás és a nem klímás járművek jellemzően vegyesen közlekednek, egy adott járműtípusból is (például a kérdésben említett Bz szerelvények esetében is) lehet klímás és nem klímás. Így ezt a választási lehetőséget most nem tudjuk megvalósítani, mivel a klímás és a nem klímás járművek számára teljes mértékben elkülönített szerelvényfordulók nem készülnek. Abban az esetben, ahol fixen klímás járművek közlekednek, ott megvalósíthatók lesznek a kérések.

 

 A KISS motorvonatokban kocsinként két klímaberendezés található. A klímaberendezések a külső hőmérséklet függvényében határozzák meg a kocsi belső hőmérsékletét a nemzetközi előírásban előírtak szerint. A szabályozott értéktől ± 3 C fokkal lehet eltérni. Ezen eltérés mértékét a mozdonyvezető állítja be központilag a teljes motorvonatra. Külön a kocsikban nem lehet beavatkozni az elvárt hőmérsékletbe."

 

A MÁV Zrt hivatalos válaszából az derül ki, hogy vagy nem értik vagy nem akarják érteni a probléma lényegét.

 

Ellentmondásos válaszukban arról írnak, hogy úgynevezett klímás és nem klímás vagonok egyes szerelvényekben vegyesen közlekednek. Mi meg azt kérdeztük az utasok érdekeire tekintettel, hogy miért nem lehet minden szerelvénybe besorozni legalább egy nem klímás kocsit? A BZ motorkocsikat éppen példaként hoztuk fel a MÁV-nak, hogy azt tapasztaltuk, hogy, ahol az összesen két motorkocsiból álló szerelvényen az egyik nem volt hűtött, mivel lehetett választani, az utasok döntő többsége oda szállt fel. A Kiss emeletes vonatoknál miért nem lehet műszakilag megoldani, hogy a hat részből legalább egyben ne legyen hűtés, vagy kevésbé legyen erős, mint a másik öt részben és ezt piktogrammal jelezhetnék is?

 

Most egy utas kitörte a vagon ablakát, de nem rombolási szándékból, hanem az üzemeltető hibájából. A rendőrség kiszállt a helyszínre a vonat összesen (nem csak ezért) nyolc órát késett. A hírportálok közlései alapján valószínűleg arra gyanakszunk, hogy a MÁV Zrt. most sem volt a helyzet magaslatán.

 

Kertész Z István; kép: illusztráció

 

 

További híreink
Diktatúrában nem táncikálunk
A Fidesz pártállami rendszerének 13-ik évében a diktatúrával szemben álló polgárok már torkig vannak a sehová nem vezető, céltalan, erőtlen és ártalmatlanul naiv tüntetés...
2022-08-07 13:25:34, Hírek, Aktuális3 Bővebben
Már a fideszesek jelentős része is az ellenzékkel ért egyet
A magyarok kétharmada egyetért azzal, hogy az EU-s pénzek folyósítását az országok számára jogállamisági követelményekhez, például a bíróságok függetlenségéhez és a tiszt...
2022-08-03 20:04:29, Hírek, Aktuális3 Bővebben
Harmincmillió forintért keres tapsoló közönséget a közmédia
A közpénzből működő Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) közönség biztosítására írt ki tendert a közelmúltban.
2022-07-31 16:43:19, Hírek, Aktuális3 Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Személyi feltételek átmeneti hiánya. Emiatt mondta le a Szegedi Tudományegyetem lemondta a teljes urológiai el...
Bővebben >>