A magyar iskolarendszer csak kockásít - kihalóban a kreativitás |
2014-04-01 14:41:49 |
A PISA2014-felmérés szerint a magyar 15 évesek nem csak a szövegértésben, matematikában és a természettudományokban rontottak jelentősen és kerültek a nemzetközi átlag alá - a kreatív problémamegoldással is vannak bajok, sőt! Mint arról korábban már beszámoltunk, a szövegértés, matematika és a természettudományok terén gyalázatosan leszerepeltek a magyar diákok (vagy az oktatási rendszer) a legutóbbi felmérésen. Tavaly decemberben tették közzé a 2012 tavaszán készült mérések eredményét. Ez volt az eslő olyan év amikor mindhárom területen egyaránt az átlag alatt maradt a 15 évesek eredménye hazánkban. Matematikából a 29., szövegértésben a 22., a természettudományok területén a 23. helyen végeztek a magyar diákok a 34 OECD-államból.
Most újabb sokkoló adatok láttak napvilágot a PISA-vizsgálat honlapján. Ezekből az derül ki, hogy a kreatív problémamegoldásban a magyar diákok még csúfosabb teljesítményt értek el, mint a fenti alapkompetenciák területén - hívta fel a figyelmet a hvg.hu.
A 44-es listában a 33. helyet értük el, jelentősen lemaradva nem csak az élbolytól (Szingapúr, Korea, Japán, egyes iparosodott kínai nagyvárosok, továbbá Kanada, Finnország) maradtunk le behozhatatlan mértékben, de a régiónkban is egyedül - az utolsó előtti helyen lévő - Bulgáriát előzzük meg. E mérésben is 500-as átlaggal dolgoztak a szakemberek, a magyar átlag ehhez képest mindössze 459 pont volt. Ezen értéket Bulgária mellett többek között Törökországnak, Izraelnek, Chilének vagy Ciprusnak nem sikerült elérni. A sereghajtó Montenegro lett 407 ponttal.
Ráadásul az sem elhanyagolható, hogy a magyar gyerekek több mint egyharmada olyan rossz teljesítményt ért el (1-es és 2-es kategória) e téren, amely őket – ha így marad - gyakorlatilag kizárja a munkaerőpiacról, ugyanis nem rendelkeznek azokkal a minimális képességekkel sem, amelyek alkalmassá tennék őket bármilyen, a betanított segédmunkától bonyolultabb feladat elvégzésére.
Érdekesség, hogy a lengyelek matematikában, szövegértésben nagyon jól szerepeltek, a problémamegoldásban egyelőre nem beszélhetünk „lengyel csodáról”, átlag alatt teljesítettek, hasonlóan a többi közép-európai államhoz. A térségből egyedül a cseh gyerekek problémamegoldása jobb, mint a PISA-átlag. Utoljára frissítve: 2014-04-01 14:41:17 |