Akiknek bejön a villamospótlós időszak |
2016-06-25 15:30:21 |
Mint ismert, előreláthatóan augusztus 28-ig, lényegében az iskolakezdésig, a kiskörúton és Dél-Budán több helyen autóbuszok pótolják a villamosokat. A vágányok és a peronok felújítása, valamint a budafoki kocsiszín átépítése miatt nincs villamosközlekedés a Szabadság hídon, a kiskörúton, a Fehérvári úton, a Bartók Béla úton, a Gellért rakparton, Budafokon és a Rózsavölgyben – egészen a Kamraerdőig. A kieső forgalmat mindenhol autóbuszokkal pótolják.
De azt már kevesen tudják és a BKK hangosbemondói sem említik, hogy a 4-es metró is részt vesz a villamosok pótlásában. A metró Kálvin tér és az Újbuda-központ közti szakaszán kezelt jegy érvényes a felszínen a villamospótló buszokra, illetve fordítva is. Sőt a 7-es autóbusz is villamospótló busznak számít a Rudas fürdő és az albertfalvai végállomása, valamint a 133E szintén a Rudas fürdő és Budafok, Városház tér között. Így egy jeggyel végig lehet utazni minden a forgalomból ideiglenesen kikapcsolt villamos útvonalát.
Még a kamaraerdei részről az óbudai Vörösvári útig is csupán egyetlen jegy kell, hiába a kétszeri átszállás. Az egyébként korrektnek mondható díjszabási megoldások mégis rávilágítanak a budapesti rendszer nagy-nagy igazságtalanságaira. Vegyünk egy példát. Egy jeggyel Budafokról Hűvösvölgybe vagy fordítva, normál körülmények között csak munkanap és csak csúcsidőszakban utazhatunk, hiszen csupán akkor jár az 56-os villamos. Most viszont a hét minden napján és a teljes üzemidőben, tehát hajnaltól késő estig utazhatunk ebben a relációban egyetlen jeggyel.
De vegyünk komplikáltabb példát is. Most Budafokról akár Óbudára is utazhatunk egyetlen jeggyel, mert például a 47-es pótlón lyukasztott bilétával a körtéren átszállhatunk a csonka 17-es villamosra, ami bizony elvisz egészen a Bécsi út és a Vörösvári út sarkáig. Tehát a budai fonódó villamoshálózat ideiglenes szétdarabolása miatt bárhová eljuthatunk a hálózat összes végpontjáról vagy szakaszáról egy másikra, csak azt kell figyelni, hogy ezekről ne térjünk le.
Nem számít a beutazott szakasz hossza csak az, hogy igazodjunk a hálózati struktúrához. Ez a mérhetetlen primitivitás jellemzi legjobban a budapesti jegyrendszert. A bérlettel utazókat, és ők vannak döntő többségében, díjszabásilag nem érinti a történet. A jegy és bérlet nélkül utazók meg így is megtalálják a díjfizetés elkerülésének legbiztosabb módját, legfeljebb ők nem szállnak át a jobban ellenőrzött 4-es metróra.
És mindezektől függetlenül a Szabadság híd forgalom előli ideiglenes lezárása ezreknek nyújt jelentős élményt. Persze ez sem lesz végig zavartalan, mert a hídon bizonyára építkezési időszakokra is számítani kell, mindenesetre most nagyon trendi lett kirándulni ide. Azonban úgy értesültünk, hogy szeptembertől sem áll még helyre a Budai-fonódó villamoshálózat, mert akkor meg a Villányi út – Alkotás utca nyomvonalon újítják fel a vágányokat és építik át magassá a peronokat. Az a munka is eltart vagy két hónapig. Ugyanakkor a hűvösvölgyi vonalrészen csak jövőre lesznek felújítási munkák.
Kertész Z István/kép: velvet, urbanplayer |