Buszjárat kívánságra - Az utas kérheti majd, hogy merre menjen az autóbusz |
2013-10-27 18:19:30 |
Európában már több városban ismert a rugalmas közlekedési rend, amelyben ötvöződnek a tömeg- és az egyéni közlekedés szempontjai. A rugalmas közlekedési rendnek az a lényege, hogy a szolgáltató, mondjuk egy busztársaság, megpróbál a valós utasigényekhez igazodni, mind térben mind időben. Az utas is beleszólhat majd, hogy merre menjen az autóbusz. A Budapesti Közlekedési Központ feltehetően már november 4-től két ilyen buszjárat elindítását is tervezi a főváros III. kerületében. Viszonylag egyszerűbb megoldású a 260-as autóbusz meghosszabbítása a Kocsis Sándor úton a Csúcshegyi dűlők irányába. A jelenlegi végállomástól a járat, egy közbenső megálló érintésével 900 méternyit fut tovább, ha van rá utasigény, a 260-as autóbusz jelenlegi útvonalát pedig a 260A jelzésű járat teszi majd meg.
Ugyanakkor a 260-as csak akkor megy tovább a Kocsi Sándor úton, ha a buszon ezt valaki kéri a sofőrtől, míg a lefelé utazóknak egy megadott telefonszámon fel kell majd hívniuk a díszpécsert, hogy utazni szeretnének. Ebben az esetben akkor is felmegy a busz ha, csak lefelé lesz majd utasa.Azonban az új vonalrészen is kötött lesz a menetrend, tehát csak adott időpontokban megy a busz akkor is, ha telefonálnak.
A jelenlegi tervek szerint minden második 260-as lesz arra bekalkulálva, hogy tovább vigye a jelenlegi végállomástól az utasokat. Ettől a megoldástól még rugalmasabb lesz az új 219-es autóbuszjárat az Aranyhegy és a Csilaghegy térségében. Itt a járat egyik szakasza fix útvonalon halad, míg a külső részen, bizonyos feltételekkel az utas mondhatja meg, hogy merre kíván eljutni. A kintről utazók esetében úgy, mint a 260-asnál, telefonon lehet majd „autóbuszt rendelni”.
Mivel az aranyhegyi térségben jelenleg többeknek nagyon sokat kell gyalogolniuk az otthonukig viszont nincsenek autóbuszforgalomra is alkalmas utcák, ezért a tervek szerint 14 személyes mikrobusz fog közlekedni. Még megállóhelyek sem lesznek csak felszállási pontok! A jármű reggel 6-tól este 10-ig 30 és 60 percenként fordulna de a végállomási indulási időpontok itt is meg lennének határozva. Mind a 260-as „igényvezérelt” meghosszabbításának, mind pedig az új 219-es járatnak lesznek előnyei de hátrányai is, ezért a BKK a kísérletet hangsúlyozza.
A 260-as esetében a csuklós jármű túl nagy kapacitása lehet probléma az új vonalszakaszon, míg a 219-esnél az utasok esetenként eltérő kívánsága és a viszonylag kis befogadóképességű jármű okozhat majd gondot. Mind két esetben a befelé jövő utasok előzetes telefonálási kényszere, illetve a nem helyben lakó utasok kiigazodásának nehézsége lehet a fő probléma. Azonban, ha itt sikerrel járnak a rugalmas és igényvezérelt közlekedési módok, akkor a tapasztalatok kiértékelése után máshol is alkalmazni lehet ezeket, például a hármashatár-hegyi autóbusz visszaállításánál.
Kertész Z István fotók: obuda.hu Utoljára frissítve: 2013-10-27 18:12:06 |