Helyi oldalak
Kedvenc oldalam
. Ma Valter napja van.
Hoppá: villamossínek kerülhetnek a Nagy Imre-szobor helyére...?
2019-01-04 14:06:02
Hoppá: villamossínek kerülhetnek a Nagy Imre-szobor helyére...?

Hoppá: villamossínek kerülhetnek a Nagy Imre-szobor helyére...?

A Nagy Imre szobor éjszakai és önkényes elvitele annak az akciónak a része, amit Orbán Viktor jelenlegi miniszterelnök többször kifejtett, a környéket az 1944 előtti állapotára tervezi visszaállíttattni.

 

A Nagy Imre emlékmű helyett a Nemzet vértanúi kőmonstrum állt majdnem ugyanott. És a közvetlen környezetében minden irányban villamosok fordultak, sőt a Kossuth Lajos téren sem úgy feküdtek akkoriban a vágányok, ahogy most. A trolibuszok száműzetése volt az első lépcsőfok, amely felesleges, hosszabb gyaloglásra kényszeríti az átszálló utasokat.

 

A Vértanúk terénél a Kossuth térről a Báthory utcába fordult be a 2-es jelzésű, a valaha volt legizgalmasabb budapesti villamosvonal. Azonban a Báthory utcából a Nádor utcába és viszont is volt villamosközlekedés, ugyanakkor a Kossuth térről nem a Duna partra kanyarodtak ki, mint most a vágányok, hanem az Akadémia utcába. Akkoriban még nem létezett a pesti Duna parton egybefüggő villamosjárat.

 

A Jászai Mari (akkor Rudolf) térről tehát a 2-es villamos nem a Boráros tér és a Közvágóhíd felé haladt, hanem előbb a Corvin áruházat kerülte meg, majd később meghosszabbodott a vonala a Keleti pályaudvarig. Északon meg a Pozsonyi úton és a Dráva utcán át nyúlt meg jelentősen a vonala.

 

A Vértanúk tere szomszédságában lévő Szabadság tér környezetében szinte minden irányban villamosok jártak, a Lipótváros ezen része nagyon jól el volt látva ilyen szempontból. Aztán az 1929-es nagy gazdasági világválság után csökkentették itt a villamoshálózatot, de a Báthory utcai vonal egészen 1941-ig megmaradt.

 

Az egyik sínpáron 1972-ig alkalmi villamosközlekedés is fennmaradt. Az eredeti 2-es jelzésű villamos, amelyen csak rövid, egykocsis villamosok járhattak, a legszűkebb pesti utcákba is befurakodtak. Ahol olyan keskeny volt az utca, hogy nem fért el a két vágány, ott irányonként szétválasztották azokat.

 

Ki hinné, hogy a Nyár utcában, a Csányi utcában, a Kertész utcában vagy a Bezerédy utcában egykor villamos járt. Szóval ilyen volt az 1944 előtti Vértanúk és Kossuth tér környezete, rengeteg villamossal és sok kávéházzal, amelyek esténként tömve voltak, és amelyeknek különtermei nem egy esetben sportegyesületeknek volt a rendszeres találkozó helye. Ja, hogy ma ezt nem tudnák a hazai vendégek kifizetni? Akkor talán másképp kellene viszonyulni az 1944 előtti időkhöz is!

 

Kertész Z István/kép: Fortepan

 

További híreink
Nemzeti Zabálda lett a kultúrtörténeti épület – potom három és félmilliárd naná, hogy közpénzből
1885 óta változó értékben, de változatlanul kulturális funkciókat töltött be. Pár éve ide is megérkezett a sertéshizlaldákon szocializálódott Mészáros-klán.
2019-07-15 13:38:33, Hírek, Aktuális3 Bővebben
A lángosozás még mindig jó buli – övé lettek a milliomos ligeti pavilonok
Egy kézbe kerültek az Állatkerti krt. 3-9. szám alatti pavilonok, miután a lángosost üzemeltető cég elnyerte a 3 Feszl-pavilon üzemeltetését is.
2019-07-14 10:27:35, Hírek, Aktuális3 Bővebben
Nem egész nap lesz 10 perces a 100E reptéri busz menetsűrűsége
Az egész magyar sajtót bejárta a Budapesti Közlekedési Központ azon közleménye, hogy vasárnaptól minden nap 10 percenként közlekedik a 100E jelzésű repülőtéri autóbusz. E...
2019-07-13 13:05:29, Hírek, Aktuális3 Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Az egyik legkülönlegesebb lakója az állatkertnek a binturong, amely feladja a leckét a zoológiában kevésbé jár...
Bővebben >>