Helyi oldalak
Kedvenc oldalam
. Ma József napja van.
Keményebben kellene fellépni a forgalmat akadályozó autókkal szemben
2023-05-14 10:26:53
Keményebben kellene fellépni a forgalmat akadályozó autókkal szemben

Keményebben kellene fellépni a forgalmat akadályozó autókkal szemben

 

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is elismeri a problémát, és arról számolt be, hogy a szabálytalan várakozásból eredő akadályok száma 2022-ben az előző évhez képest 20 százalékos volt a csökkent.

 

„A BKK-nak a megalakulása óta kiemelt célja a közösségi közlekedés forgalmát zavaró szabálytalan várakozások, parkolások visszaszorítása. Ennek érdekében egyrészt a forgalmi adatok elemzésével több helyszínen forgalomtechnikai korrekciót hajtottunk végre az akadályozó közlekedési magatartások megelőzése és felszámolása érdekében, másrészt együttműködési megállapodást kötöttünk a Fővárosi Rendészeti Igazgatósággal, amely jogosult intézkedni az akadályt jelentő járművekkel szemben a vonatkozó jogszabályok alapján. Ez jellemzően az akadályozó gépjármű elszállítását, vagy bírságolását jelentheti.

 

A javuló tendencia mellett fontosnak tartjuk ugyanakkor a jogi fellépést is a szabálytalankodó járművezetőkkel szemben. Ennek érdekében az elmúlt években ilyen esetekben közérdekű üzem megzavarása miatt rendszeresen feljelentést tettünk, kérve az elkövetők felelősségre vonását. Általánosságban elmondható, hogy az elkövetett szabályszegések nem okoznak a bűncselekményi minősítéshez szükséges jelentős mértékű  üzemzavart, így azokat szabálysértési eljárás keretében bírálják el. Eddigi tapasztalataink szerint azonban – tekintettel a szabálysértési eljárásra jellemző bizonyítási nehézségekre – a feljelentésünkre indított ügyek jelentős részét bizonyíthatóság hiányában megszüntetik" - reagált megkeresésünkre a közlekedési cég.

 

Jogi szakértőnk véleménye szerint is a járatokat akadályozók közlekedési szabálysértést követnek el, és emiatt a rendőrség léphetne fel és  bírságot szabhatna ki vagy terjeszthetne elő, amit, ha meg is tesznek egyáltalán nincs arányban azzal, hogy az adott járaton hány embernek okoznak mindenféle, nehezen számszerűsíthető kárt, és ugyanilyen nehezen számszerűsíthető kár éri a BKK-t is a forgalmi rend felborulása, a szolgáltatás minőségének romlása (késés, csatlakozás lekésés, munkaidő hosszabbodás, stb) miatt. Sőt a késés kihat a BKK finanszírozására, mert ha sokat késnek a járatok, akkor nem teljesíthető az SLA szerződésben foglalt elvárás, ami levonással jár, vagy ha ilyen miatt mentesítő járatot kell indítani, annak is van költsége.

 

Azt gondolnám, egyszer a BKK-nak vennie kellene a fáradtságot és ezt egy polgári perben megpróbálni érvényesíteni, hogy a Római jog szerint a valós kára mind a szolgáltatónak, mind az azt igénybe vevő utasnak – legalább valamennyire – megtérüljön.  Ez mindenesetre sok számolást és bizonyítást igényelne, de, ha ez rendszeresen sikeres lenne, szerintem az akadályozók is elgondolkodnának a parkolási szokásaikról.

 

Az LMP - Magyarország Zöld Pártjának szóvivője, Gál Zoltán szerint először is azt kellene belátnunk, hogy a XXI. században egy agglomerációval együtt 2 milliós város belső magjában autóval járni és parkolni már nem alapvetés, hanem kiváltság. A BKK - főleg kötött pályás - járműveit, ezek közül a villamost és a trolibuszt akadályozó szabálytalanul megálló vagy parkoló gépjárműveknek sokkal nagyobb bírságot kellene fizetniük és sokkal jobban kellene büntetni ezt a cselekményt, mert a tömegközlekedésben részvevő jármű, hanem az azon utazó sok utas eljutását nehezítik meg - azokét az utasokét, akik fizetnek egy szolgáltatásért, amit a szolgáltató más hanyagsága miatt nem tud teljesíteni. Ezeket - a főleg a belvárosban előforduló - problémákat a dugódíj bevezetése orvosolná, hiszen a mostanihoz képest sokkal kevesebb közlekedő és parkoló autó lenne a főváros belterületén. A közterület értéke a városközpontban túl drága ahhoz, hogy autókat parkoltassunk rajta, és ahogy a súlyadót befizetőknek jár az utak karbantartása, úgy a BKK bérletet vásárlóknak is jár a kiszámítható és tervezhető utazás Budapest utcáin.  Egy felelőtlen sofőr nem rendelkezhet több tíz vagy száz utas közlekedési sorsával mondta hírportálunk megkeresésére Gál József.

 

Minden egyes járatnak van úgynevezett kibocsátási férőhelye, bár ezek a legritkább estben vannak 100 %-osan kihasználva, mégis ez lehetne a kárszámítás alapvető elve. Minél hosszabb ideig tart a járművek haladásának korlátozása, annyival több szerelvény, jármű állna meg a kényszerhelyzetben és ennyivel kellene szorozni a büntetést. Most kifejezetten itt lenne az ideje, amikor egy jegy nélküli utazás 25 ezer forint bírsággal jár, és vita esetén a közterület-felügyelők, de még a rendőrség is készségesen segít a jegyellenőröknek. Azonban vannak olyan pontok a Budapesten, ahol a Karácsony Gergely vezette önkormányzat léphetne, de nem teszi. Számos ilyen helyszín közül a Bécsi utat emelnénk, ki ahol a Kolosy tér előtt az autókat ráengedik a villamos sínekre, amelyek emiatt nem tudnak - főleg a csúcsidőszakban - menetrend szerint közlekedni, és amely miatt akár 10 kilométeres távolságra is elnyúlhat a villamosok közlekedésének egyenetlensége.

 

Kertész Z István

További híreink
Tegyük tisztába a fogalmakat!
Ma már a legtöbb cégnek szüksége van weboldalra vagy az internetes kereskedéshez webáruházra, és ennek kapcsán kerülnek előtérbe a domain és a tárhely fogalmak, amelyekrő...
2024-03-14 17:32:38, Hírek, Aktuális3 Bővebben
Online is vehetünk autópálya-matricát
Sokan biztosan emlékeznek még azokra az időkre, amikor a benzinkúton kellett sorban állni a szélvédőre simítható, onnan aztán csak darabokban leszedhető autópálya-matri...
2024-03-14 17:32:36, Hírek, Aktuális3 Bővebben
A látványos álviták után külön egyezséget kötött a Momentum és a DK
A DK visszalépteti eddigi csepeli jelöltjét és beáll a momentumos Dukán András Ferenc polgármester jelölti kampánya mögé.
2024-03-02 16:17:16, Hírek, Aktuális3 Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Sokan biztosan emlékeznek még azokra az időkre, amikor a benzinkúton kellett sorban állni a szélvédőre simít...
Bővebben >>