Kivételesen hitvány alak |
![]() ![]() |
2025-04-15 13:20:46 |
Nem az ócska, hazug, semmitmondó közhelyáradat az igazán elgondolkodtató, hanem az, ami a nyelvvel történik. Ugyanis emitt a nyelv hatalma, a bűn moralizáló retorikája szimbiózisba lép azzal a mechanizmussal, amikor a nyitottságra, a megértésre, a világ elfogadására (járjunk nyitott szemmel a világban) és a magunk esendőségére (nem kell a spanyolviaszt feltalálnunk) történő hivatkozás semmi más, csak a bűnt elfedő nyelvstratégia.
Azzal próbálja elkenni valamennyi piszkos cselekedetének erkölcsi súlyát, hogy bűnét esztétikai élménnyé, érzelmi különösséggé hangolja át: a nyitottság, mint elvárás itt egyértelműen a bűn eltussolásának szánalmas taktikája.
Hát nem ugyanezt teszi Nabokov regényének, a Lolitának a főszereplője és narrátora, aki folyamatosan nyitottságot, empátiát kér az olvasótól saját tettei (egy kiskorú megrontása és manipulálása) kapcsán? A pedofil narrátor végig úgy érvel, hogy az olvasónak „nyitottnak” kell lennie egy másféle, különös szerelem iránt. Ezzel próbálja elkenni tette erkölcsi súlyát, és bűnét esztétikai élménnyé, érzelmi különösséggé alakítani. A nyitottságra való hivatkozással az elbeszélő saját bűnössége elől próbál menekülni. „Egy gyilkosságban mindig számíthatnak szép stílusra” – hangzik a híres mondás.
Régről ismert, nyelvészek, retorikával foglalkozó szakemberek vagy pszichológusok által sokat elemzett módszer ez. Például Hans Frank, a „Lengyel Főkormányzóság” náci vezetője, a nürnbergi perben szellemi és erkölcsi nyitottságot tanácsolt, amikor az antiszemita politikájáról kérdezték. A per során kijelentette, hogy „meg kell értenünk a történelem kontextusát”, „el kell fogadnunk, hogy Németország sorsa nem különíthető el a zsidókérdés történeti komplexumától” – vagyis a zsidóüldözések felelősségét relativizálta azzal, hogy megértést, türelmet, nyitottságot tanácsolt a mocskos múlt iránt.
A Tiborcz által elvakkantott mondatok a gondolkodás teljes hiányáról és a morális felelősség elkenésének maximális szándékáról tanúskodnak. Például René Bousquet, a Vichy-kormány rendőrségének főnöke előszeretettel hivatkozott a nyitottságra és a megértésre a németek iránt, hogy mérsékelni tudják a károkat, igaz, ennek a nyitottságnak volt az ára a zsidóság deportálása.
A további példák szaporítása helyett idézném Orbán Ráhel férjének mélyenszántó gondolatfutamát, amelyben a hagyma metaforájával próbálta érzékeltetni az értékteremtés lényegét: „az értékteremtés egy hagyma, aminek nagyon sok rétege van, és minél mélyebben vesszük le a hagymának a rétegeit, annál mélyebbre megyünk.”
Nos, nekem Tiborczról egy másik hagyma jutott az eszembe, jelesül az a hagyma, amelyről Ibsen Peer Gyntjében olvashatunk, s amelynek héjait, valamennyi rétegét lehántva a mag nélküli személyiséghez, önmaga belső lényegnélküliségéhez jut el Peer Gynt, azaz a nagy semmihez. Vagyis épp Tiborcz Istvánhoz.
Ahhoz, akit – reményeim szerint – egy év múlva Ibsen titokzatos alakja, a Gomböntő a selejtes életű emberek közé fog beolvasztani.
(kép: Tiborcz István a képen balra; forrás: Orbán Ráhel instagram-oldala) Utoljára frissítve: 2025-04-15 13:25:17 |
