Helyi oldalak
Kedvenc oldalam
. Ma Gedeon napja van.
Megbarátkozott Budapest a fonódó villamosokkal
2017-07-27 14:31:38
Megbarátkozott Budapest a fonódó villamosokkal

Megbarátkozott Budapest a fonódó villamosokkal

Már jóval több, mint egy éve, hogy a teljes budai-fonódó villamoshálózaton megindult a forgalom. Aki nem akadékoskodott vagy sütögette politikai szalonnáját, az tudhatta előre, hogy a budai oldal korábban csonkán végződő villamosjáratainak összekötése csak előnyös lehet. Ez be is igazolódott, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is erre jutott a vonalcsoport működésének felülvizsgálatakor.

 

Szerkesztőségünknek küldött levelükben így fogalmaztak:

 

„A budai fonódó villamoshálózat az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb budai kötöttpályás közlekedésfejlesztési beruházása, melynek eredményeként a budai villamosvonalak több évtized után újra egységes hálózatot alkotnak. Észak-Buda és Közép-, illetve Dél-Buda között a villamosok és az autóbuszok párhuzamos haladása helyett egy villamos-tengely alakult ki, előtérbe helyezve ezzel a gyors, megbízható, környezetbarát, kötöttpályás közlekedési módot, megszüntetve számos forgalmas utazási irányban az átszállási kényszert”.

 

Azonban a napi forgalomban számos kényes probléma merül fel, amelyek egy részével rajtunk kívül más közlekedési szakemberek is egyetértenek. A budai fonódó villamoshálózat három viszonylatot foglal magába, az óbudai Bécsi út és Vörösvári út sarkától a 17-es, a budafoki Savoya parkig, a 19-es a Kelenföldi pályaudvarig, míg a 41-es a Kamaraerdőig szállítja az utasokat. Az előbbi, a Margit körút – Moszkva tér – Alkotás utca – Villányi úton át éri el a Móricz Zsigmond körteret, míg az utóbbi kettő a budai Duna parton.

 

 

A körtértől a járatok, a már említett végállomásukig mennek tovább, kettő a Fehérvári úton, egy a Bartók Béla úton. Azonban ezek a járatok nem egy elszigetelt pályán szaladnak, hanem más villamos viszonylatokkal közösen használnak egy-egy vonalszakaszt. Így menetrendjüket a többi villamossal is össze kell hangolni, ami nem egyszerű feladat és a gyakorlatban igen sokszor nem is sikerül betartani. Ugyanakkor a BKK olyan menetrendet ír elő, amely több helyen a szerelvények út közbeni álldogálását írja elő. Például a 17-es villamosnak Óbudáról elindulva a Lukács fürdőnél és a következő megállóban, a Török utcánál egy-egy percet, míg a Moszkva téren 2-3 percet határoz meg. Ezt azért gondolja jó megoldásnak a BKK, mert a hosszú útvonalon szerinte így jobban betartható a menetidő és ezáltal egyenletesebb lehet a járatkövetés.

 

A valóságban, főleg hétvégi napokon, a Moszkva téren 3-5 perceket is áll a villamos, és ettől joggal idegesek az utasok. Mivel az esetek túlnyomó többségében állásra kényszerülnek a szerelvények, talán meg is lehetne szüntetni a kényszerű többperces, az utasok türelmét próbára tévő kényszerpihenőt. Még durvább a helyzet a Batthyány térnél. Itt a szerelvények nem ritkán még 6 percet is állnak, de három perces menetszünet eléggé gyakori. Az sem ritka, főleg hétvégén, hogy a következő szerelvény már szintén beérne a Batthyány térre, de nem tudja kinyitni az ajtajait, mert a megállóhelyek egyes jelleggel lettek kialakítva. Ilyenkor el szokott durvulni az utasok és a járművezető viszonya, a BKK elfelejti, hogy neki szolgáltatni kellene. Főleg észak felé érthetetlen, hogy miért nem indul el a villamosvezető, ha percekig foglalja a megállóhelyet és miatta nem tud beállni a következő szerelvény, amely éppen ugyanazon az útvonalon haladna tovább. Szintén kérdőjeles, amit a BKK levélében olvastunk, hogy a korareggeli és a késő esti időszakban azért állnak négy percet a villamosok a Batthyány téren, hogy bevárják a 2-es metrót, meg át is lehessen szállni a HÉV-re. Ez a matematika ott bukik meg, hogy ha 10 perces a két villamosjárat közös menetsűrűsége, akkor ne a villamos várjon fölöslegesen négy percet, hanem a metrótól jövő utas hatot. Így lenne életszerű.

 

 

Amiről nem tehet a BKK, hogy a Kolosy térnél a villamosvágányokat az autók is használhatják. Ezen a helyszínen az egyébként betegesen, a Szépvölgyi útnak kedvező jelzőlámpa így jelentősen visszafogja az autósor közé préselődő villamosok haladását is. Csak akarat kérdése lenne, hogy az autóforgalmat a Lajos utcába tereljék át, és a jelzőlámpa programja a villamosok áthaladását részesítse előnyben.

 

Szervezés kérdése lenne az is, hogy a Moszkva térről a Déli pályaudvar felé elinduló 17-es villamos elé ne tolakodjon be egy-egy 59-es, mert akkor a másodiknak induló szerelvény nem fér be az ottani megállóba, de az utasok se tudnak átszállni a forgalmasabb irányban. Arra is utasítást kellene kapniuk a villamosvezetőknek, hogy a Moszkva térről az Alkotás utca felé menő villamosok előbb indulhassanak el, mint a Krisztina körútiak, mert így egy lámpaváltással mind két szerelvény megállás nélkül el tud jutni a következő megállóig, míg fordított sorrendben nem.

 

Van azonban teljesen a BKK munkatársaitól függő tényező is. Az óbudai végállomáson, ahol az átépítések után is csak két vágány maradt a három villamosjárat visszafordítására (spóroltak) az egyik viszonylat, rendszerint a 41-es, csak egy üzemi, íves pályaszakaszra tud beállni. A hangos bemondással megbízott dolgozó viszont a hangulatától teszi függővé, hogy értesíti-e vagy sem az utasokat, melyik járat és honnan indul előbb. A múltkoriban esett meg, hogy két 17-es villamos állt a végállomási szigetperont közrefogó vágányokon, és a BKK munkatársa bemondta, hogy melyik fog előbb indulni. Azt azonban nem közölte a várakozó utasokkal, hogy az íves vágányról a 41-es megy el leghamarább, akiknek az is jó lenne, arra szálljanak fel.

 

 

Összegezve a budai fonódó villamos több, mint egy éves üzemi tapasztalatát, van még hová fejlődnie a BKK-nak. Mindenesetre meg kellene hitelesen mérni, hogy mi fordul gyakrabban elő a Moszkva téren és a Batthyány téren. Ha túl sokszor álldogálnak a villamosok, akkor új menetrend és a villamosvezetőktől nagyobb közlekedési fegyelem kell. Nem lehet cél, hogy a villamosok sokszor álldogáljanak útközben. Továbbá az is látszik, hogy a 86-os autóbusz megszüntetése elhibázott döntés volt, a korábban ezen a vonalon utazók van, hogy háromszori járműváltásra is kényszerülnek. A csonka 109-es autóbusz pedig nem gyűjt össze annyi utast, hogy gazdaságos legyen a üzemeltetése.

 

Kertész Z István/kép: Pigniczky András

További híreink
Kovács államtitkár Magyar Péterről: ezt következmények nélkül nem lehet hosszú távon művelni
Szerinte Magyart elhagyta a felesége és ez bosszúállásra sarkallja.
2024-03-22 12:58:01, Hírek, Aktuális3 Bővebben
A Momentum szerint Sulyok Tamás méltatlanná vált a köztársasági elnöki pozícióra
Bedő Dávid, a Momentum frakcióvezetője szerint két hét alatt vált méltatlanná Sulyok Tamás a köztársasági elnöki pozícióra, ugyanis hazudott a családjával kapcsolatban.
2024-03-22 12:57:58, Hírek, Aktuális3 Bővebben
Tegyük tisztába a fogalmakat!
Ma már a legtöbb cégnek szüksége van weboldalra vagy az internetes kereskedéshez webáruházra, és ennek kapcsán kerülnek előtérbe a domain és a tárhely fogalmak, amelyekrő...
2024-03-14 17:32:38, Hírek, Aktuális3 Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Ünnepi nyitva tartás, menetrendek, parkolás Pécsett és országszerte
Bővebben >>