Helyi oldalak
Kedvenc oldalam
. Ma Vendel napja van.
Nick Cave: Egy démoni intellektus a Sportarénában
2018-06-09 12:00:10
Nick Cave: Egy démoni intellektus a Sportarénában

Nick Cave: Egy démoni intellektus a Sportarénában

Nick Cave egy „Bad Seed”. Ez egy egyszerű állítás, amit azonban elég gyakran figyelmen kívül hagyunk. A rock and roll szaknyelve szerint a bandákat általában frontemberre és háttérzenekarra osztják, és ezek a fogalmak egy idő után már belénk ivódnak. Könnyű tehát Cave-re összpontosítanunk, és közben megfeledkezünk arról, hogy a stúdióban és a színpadon is egy csapat zenésszel dolgozik együtt vállvetve. Így együtt próbálnak meg elérni valami olyasmit, amit egyedül nem sikerülne. Erre hivatkozott “harmadik elmeként” Burroughs és Gysin is: „amikor két elmét összehozol, mindig lesz egy harmadik elme… egy felsőbbrendű elme… egy észrevétlen kollaboráns”. Ha a Bad Seeds együttműködését nézzük, őket is az elmék ezen fúziója segítette az elmúlt 30 év egyik legizgalmasabb, legnagyobb hatású zenekarává fejlődni.

 

A Bad Seeds 1983-ban alakult, miután Cave előző zenekara, a The Birthday Party egy elég morcos hangulatban zajló berlini felvétel után feloszlott. Felszabadulva azon korlátok alól, hogy milyennek kellett volna lennie egy hagyományos – ha nem rendkívüli – rock and roll bandának, Cave összehozott egy új csapatot „látnok” zenészekből, hogy együtt feszegessék tovább a kortárs rockzene határait.

 

 

 

Akkoriban nem az volt a kérdés, hogy ez a valószínűleg embergyűlölő, drogos, hosszú hajú, méretre szabott öltönyben játszó csapat kiment-e a divatból, hanem inkább arról, hogy a világ mikor zárkózik fel hozzájuk. Míg a Birthday Party kétségkívül segített abban, hogy kultuszt építsenek a denevérekért rajongó gót bandák köré, addig a Bad Seeds túl furának tűnt, hogy mások versenyezni akarjanak vele, vagy le akarják körözni. Egy távoli világból jött zenekar voltak, akik már az első, 1984-es albumuktól, a From Her To Eternity-től kezdve úgy szóltak, mint a Földön senki más.


Kicking Against The Pricks című, 1986-os stúdióalbumuk idejére már megjelent az igény arra, hogy nyugodtabb hangvételű, komolyabb zenei anyaggal jelentkezzenek, és ez az irány meg is figyelhető a Bad Seeds későbbi dalaiban. Figyelemreméltó albumok során át – az 1988-as Tender Prey-től az 1994-es Let Love In-ig – követhetjük nyomon, hogyan fejlődött a Bad Seeds egy kifinomult, ösztönösen progresszív zenekarrá, amely képes arra, hogy zökkenőmentesen váltson a leglágyabb szerelmes balladákról a gyűlöletről üvöltő dalokra.

 

Bár sokaknak fel sem tűnik, Cave dalszövegeiben mindig is el volt rejtve egyfajta szenvtelen ausztrál humor, ami még a legsötétebb dalait is átjárta. Ez a Bad Seeds 1996-os Murder Ballads című albumán került előtérbe - egy abszurdista horror show volt ez, amin a Where The Wild Roses Grow című, Kylie Minogue duett is felkerült. 


 


Az, hogy a zenekarnak azóta sem volt még egy ilyen nagy nemzetközi slágere, nem meglepő – és nem is fontos. A Bad Seeds hírneve azon alapul, hogy képesek olyan albumokat kiadni, melyek a banda által választott zenei irányvonalban igazi műalkotásoknak számítanak. Az emlékeinkbe gyakran visszatérő, szívet tépő 1997-es The Boatman’s Call egy igazi duende-mestermű, a Blues/ The Lyre of Orpheus 2004-ből azon kevés duplaalbumok egyike, amelyek tényleg remekül sikerültek. A 2008-as Dig, Lazarus Dig!!! felpezsdítette a Bad Seeds spin-off projektjének, a Grindermannak a garage rock élményeit, és olyan zsigeri, mint minden, amit ezek a zenészek első post-punk próbálkozásaik óta csináltak.

 

Miután már régóta a világ egyik legújítóbb, működő zenekaraként tartották őket számon, a banda 2013-ban kiadta a Push The Sky Away-t. Ez a kísérleti hangszerelés és Cave eddigi leghomályosabb dalszövegeinek összjátékával új szintet állított be a Bad Seeds számára, a zaklatók himnuszának is nevezett We No Who U R –tól a Jubilee Street című számig. Ez a 2016-os Skeleton Tree című albumukig folytatódott állandó fejlődés különbözteti meg Nick Cave-et és a Bad Seeds-t a többiektől. Már több mint 34 éve dolgoznak együtt, és nincs okuk arra, hogy abbahagyják.


- Helyszín: Sportaréna (1143 Budapest, Stefánia út 2)

- Jegyárak: 9900 – 22900 Ft (19990 álló, nincs kiemelt állóhely, küzdőtér teljes területe elérhető a normál álló jeggyel)

- Jegylink: https://www.ticketportal.hu/event.aspx?ID=48780

További híreink
Emléktábla Kocsis Zoltán tiszteletére
Emléktáblát avattak Kocsis Zoltán zongoraművész, karmester tiszteletére Budapest XIII. kerületében október 1-jén, a zene világnapján.
2018-10-04 13:13:45, Hírek, Kultúra Bővebben
Frida Kahlo: Egy mitikus legenda Mexikóból
Születésének 111. évfordulója alkalmából 20. század talán legmeghatározóbb női művészének, a mára ikonná vált Frida Kahlónak a műveiből rendez tárlatot 2018 nyarán a Szép...
2018-07-06 09:17:11, Hírek, Kultúra Bővebben
Elhunyt Kányádi Sándor
Életének 90. évében elhunyt Kányádi Sándor. A Kossuth-díjas költő, író, műfordítót szerda hajnalban érte a halál Budapesten - tájékoztatta a család szerdán az MTI-t.
2018-06-20 15:13:22, Hírek, Kultúra Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Kedden szívrohamban meghalt Olaszország leghíresebb – vagy leghírhedtebb – selyemfiúja, Maurizio Zanfanti, m...
Bővebben >>