Vajon csak fenyegetés a főváros vezetésétől a BKV leállítása egy időre? |
2021-11-24 12:17:52 |
Az igaz, hogy ezt a központ büdzséből járó támogatást jogosan kéri a kormányzattól a főváros vezetése, azonban a teljes közösségi közlekedés leállítását igen csak célszerű lenne átgondolni! Még az is hibának és hiábavalónak tűnik, hogy egyáltalán ilyet belenget Karácsony Gergely és csapata. Ugyanis egy teljes leállás, amire még a BKV sztrájkok alatt sem volt még példa, ellehetetlenítené a főváros életét.
A lakosság legnagyobb része tömegközlekedéssel jut el, munkahelyre, tanintézménybe, orvoshoz és még egy csomó más helyre. Ha tényleg teljesen leállna a tömegközlekedés akkor a munkáltatók kénytelenek lennének elfogadni, hogy a messzebbről bejáró dolgozók nem tudnak eljutni a munkahelyükre. Nem kétséges, hogy azok nagy része is a városvezetés ellen fordulna, akik jelenleg támogatják Karácsonyékat. Nagy fokú felelőtlenség a teljes városi tömegközlekedés leállításának még a gondolata is. Ha valóban ellehetetlenülne a pénztelenség miatt a helyi közlekedés fenntartása, akkor át kellene gondolni a vonalhálózatot és a menetrendi struktúrát. Erre a felvetésre mindig azt hangsúlyozzák a BKK vezetői, ha hozzányúlnának a jelenlegi menetrendhez akkor egy csomó átszállási kapcsolat nem lenne biztosított.
Igen, lehet, hogy többet kellene várakozni, néhol meg sokkal többet, de mégis csak lenne tömegközlekedés. Jelen pillanatban a forráshiánytól függetlenül is lehetne hol csökkenteni a költségeket, nem pedig a felfutó járvány idején is erőltetni az újabb és újabb első-ajtós felszállási rendben közlekedő buszjáratokat!
Mindenesetre tapasztalható volt a járvány miatt elrendelt korlátozások alatt is, hogy ugyanolyan menetrend szerint futottak a BKK és a társvállalatok járművei, mintha mi se történt volna. A BKK vezetése nem rendelte el a teljes menetrend átalakítását és a töredékére csökkenő utas számhoz közelítő menetrend bevezetését. Rengeteg pénzt meg lehetett volna spórolni, persze ehhez – a BKK belső információja szerint a menedzsmentnek meg néhány más munkatársnak 2-3 hetes megfeszített munkájára lett volna szükség. Ezt akkor nem lépték meg és üres villamos-szerelvények jártak este nyolc óra, a kijárási korlátozás kezdőidőpontja után is. Természetesen jogosan kéri a főváros a 12 milliárd forintos normatív támogatást a kormányzattól, csupán a módja nem vezet sehová. A főpolgármesternek most ez ügyben fel kellene szólítania a BKK menedzsmentjét, hogy dolgozzon ki több alternatívát a csökkenő források függvényében. Meg lehet szüntetni az utasok nélküli buszjáratokat (sokan nem is tudják, hogy vannak ilyenek), az igényvezérelt buszoknál meg szigorúbb kritériumok bevezetésére lenne szűkség, hiszen a tömegközlekedésnek – pláne ilyen helyzetben – nem feladata az egy-két emberes menetek fenntartása. Ezeken a vonalakon a leginkább igénybe vett időszakokat lehetne menetrendesíteni. Persze a felvetett két példából nem lehetne fedezni a keletkezett anyagi hiányt. A járastruktúrát is felül lehetne és kellene bírálni, be kell látni, hogy a jelenlegi igen aránytalan díjszabás mellett, a rövid útvonalakon megcsappan az utazási igény.
Abban az esetben, ha leállna a BKK tömegközlekedés - remélhetően ilyen nem lesz - a MÁV elővárosi vonalai, a HÉV-vek belső szakaszai és a Volánbusz elővárosi járatai maradnának alternatívának, amelyek együttesen is az utazási igények töredékét lennének képesek kielégíteni. A területi egyenlőtlen elosztásról nem is beszélve.
Kertész Z István |