|
|
|
Tweet |
|
|
|
|
Fülig érő szájjal fogadja a parlamentben hozzá intézett kérdéseket, magabiztos attól, hogy a felcsúti erre a posztra őt választotta. Majd lefagy arcáról a mosoly, ha Brüsszel a trafikügy miatt elmeszeli a kormányt. Most, hogy a kaposvári tragédia ismét a trafik ügyre terelte a figyelmet, a vásárhelyi politikai szerencsejátékos sietett kijelenteni, hogy ő maga intézkedik majd a törvénymódosításról, amennyiben igazolást nyer, hogy a trafikokat ért támadások mögött az elsötétített kirakatok is szerepet játszanak. Hát igen, az elsötétített kirakatok mögött van egy két említésre méltó kulisszatörténet, az élet ellenes bűncselekmények okain kívül is!
Hogy ki volt az ötletgazda? Jó kérdés. Minden jobboldali populista magyarázat a témában sántít valahol. Annál is inkább, mert közismert tény, hogy a Sánta János által vezetett, hódmezővásárhelyi érdekeltséggel is rendelkező dohányipari vállalkozásnak döntő szerepe volt a nemzeti dohánybolt ötlet megvalósításában, és lehet, hogy az ötlet maga is onnan származik. Maga Lázár János, a trafiktörvényt jegyző vásárhelyi előember is elismerte, hogy bizony jó ismerőse véleményét mindig is kikérte, mert az nem más, mint a társadalmi egyeztetés része ugyebár Fidesz módra! Így aztán a fő „dohányos”(Sánta János), és a pereputtya is bekerült a jóba, trafikok százait nyerve a pályázatokon. Kimutathatóan legalább ötszáz, amit elnyertek a csoporthoz köthető személyek.
Ha idehaza nem is bukott le még a Sánta cég, de Romániában hanyatt vágódott rendesen, annak ellenére, hogy a cég vezetői szerint mindenben megfelelnek a törvényes előírásoknak, tiszták, mint a frissen leesett hó. A szomszédos ország adóhatósága visszaéléseket tárt fel az Taban Trafik SRL-nél – számolt be az ügyről hétfőn az egyik legnagyobb romániai lap, az Adevarul. A hírek szerint adó ellenőrzés után bukott le a cég, írja a hvg.hu. Ez az a Sánta János, akinek a neten kerengő hírek szerint a gépén hozták létre az Európai Bizottság honlapjára is felkerült trafik törvénytervezetet a fájl tanúsága szerint, ami azért lássuk be, nem mindennapi összefonódást is jelző teljesítmény. Lázár egyébként nem csak a dohány kiskereskedelemről szóló trafiktörvény parlamenti javaslat előadója, de a zárószavazás előtti módosító javaslatot is ő terjesztette be.
Hogy a trafiktörvénynek a nemzeti nikotin és kátrány okozta károkon kívül még milyen hátrányai vannak, azt nem kell itt ecsetelni, mindenki tudja. A feketepiac, a cigaretta csempészet soha nem látott méreteket öltött. A kiskereskedők is megszívták rendesen, forgalom kiesésüket nehezen tudják pótolni. Az Áfa és a jövedéki adóbevételek is jelentős mértékben csökkentek. Hogy a fiataloknál mennyire sikerült visszaszorítani a dohányzást, az is erősen vitatható. Az európai összehasonlításban is a legszigorúbb és a legkevésbé rugalmas a magyar trafiktörvény, azaz a dohányáruk forgalmának kiskereskedelmi szabályozása. De a felsoroltakon túl a legnagyobb baj az, hogy egyre inkább élet ellenes bűncselekmények színterévé is váltak ezek a trafikok.
Már 2014-ben felmerült a nemzeti dohányboltok fóliázásával kapcsolatosan, hogy az mennyire játszhat közre a trafikokat ért támadásokban. A kereskedők is tiltakoztak, "A nemzeti dohányboltok tipikusan egyszemélyes üzletek, a bennük lévő árukészlet miatt pedig az átlagos kiskereskedelmi üzleteknél gyakrabban válnak erőszakos és/vagy vagyon elleni bűncselekmények célpontjává. Ezt a tendenciát csak erősíti, hogy a legtöbb ilyen helyiség teljesen el van sötétítve, kívülről nem látható, hogy mi történik odabenn" - mondta el a közlemény szerint Lengyel Antal, a Magyar Dohány Kiskereskedők Egyesületének elnöke. Különösen időszerűvé vált a téma azóta, hogy a közelmúltban több késszúrással megöltek egy fiatal eladónőt Kaposvárott.
Hogy Lázár trafikcsászár miből volt Londonban egy luxushotel vendége és miből vette kiskorú gyermekének a luxusingatlant, azt lehet találgatni, különösen akkor, ha maga a miniszter is hozzájárul ehhez a feltett kérdésekre adott válaszaival. Egy azonban tényszerűen megállapítható. Köze volt a trafiktörvény bevezetéséhez, a nemzeti trafikok létrehozásához, együttműködött a már említett Sánta Jánossal. Politikai felelőssége ezért minden nemzeti trafikkal kapcsolatos károkozásban vitathatatlan. Hogy politikai- e csak és van-e még más természetű is, azt majd a jövő bizonyítja. Hogy a harsány, nagyhangú miniszterre meddig van szüksége Orbánnak, az is majd kiderül. Hagyja-e a fejére nőni, vagy megszabadul tőle is még idejében. A lapátra teendők listája már úgy is alakul, hogy kik kerülnek még rá, az a jövő zenéje. Ahogy a Fidesz-KDNP szénája ma áll, bekövetkezhet még a köreikből származó mondás is. Azaz a jövőben bármi megtörténhet! |
|
|
|