HÍRHATÁR ONLINE - 80 éves a budapesti troli

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2019.04.22.
 Hétfő
Ma Csilla napja van.
Holnap Béla napja lesz.
   EUR árfolyam
   320,23 Ft
   CHF árfolyam
   281,3& Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2013. 12. 15. 09:43     


80 éves a budapesti troli
Nosztalgiajárattal, konvoly-felvonulással és kiállítással is megemlékeznek az első budapesti trolibusz elindulásának 80. évfordulójáról. Az első torlibusz, amely még nem bordó, hanem sárga volt, nem Pesten, hanem Óbudán mutatkozott be 1933 december 16-án.

Nosztalgiajárattal, konvoly-felvonulással és kiállítással is megemlékeznek az első budapesti trolibusz elindulásának 80. évfordulójáról. Az első torlibusz, amely még nem bordó, hanem sárga volt, nem Pesten, hanem Óbudán mutatkozott be 1933 december 16-án.

 

A Bécsi út és a Vörösvári út sarkától az Óbudai temetőig kiépített vonalra három járművet szerzett be az akkori üzemeltető, a BSZKRt. A magyar gyártmányú trolik megbízhatóan és jól működtek mégis elmaradt a több alkalommal is eltervezett hálózatbővítés. A II. világháborúban teljesen tönkrement felsővezetéket már nem újították fel, így átmenetileg megszűnt a trolibusz közlekedés a fővárosban. A ma is megszokott bordóra fényezett, Szovjet kocsikkal indult meg 1949-ben  a 70-esre számozott újabb trolibuszvonalunk, amelyet az 1950-es években még kilenc vonal követett. A kizárólag a pesti oldalon kiépített hálózatot a hatvanas években már fokozatos felszámolásra ítélték, ám az 1973-as olajárrobbanás és a fokozottabb környezetszemlélet a járatok megtartását eredményezte.

 

Pótkocsis szerelvény Európa akkor legforgalmasabb vonalán

 

Később a hálózat bővítése került előtérbe, így elsősorban Zuglóban, újabb négy járatot indítottak de visszakapta a Baross utca is az időközben megszűnt trolijáratát. Ettől függetlenül a budai oldal is nagyarányú tervezgetés színtere lett: a Rózsadombra, a Szabadság-hegyre, a Zugligetbe, sőt még Budakeszire is trolikat álmodott a városvezetés egy része.

 

A jelentős beruházási költségek miatt azonban ezekből eddig semmi nem lett és annak is örülni kell, hogy az eddigiek megmaradtak. Egy kis felsővezeték nélküli vonalbővítés is történt nem rég a XIII. kerületben de jelentősebb fejlesztés most nincs előkészítés alatt. Talán a Baross tér körzetében reménykedhetünk hálózat-összekötésben.  Jelenleg 13 alapjáratból és két betétjáratból áll Budapest trolibuszhálózata. A legérdekesebb története talán a 77-es számúnak van, ez közlekedett a legtöbb felé. Járt a Murányi utca, majd az Erzsébet királyné útja aluljáró és az Orczy tér között, majd az Orczy tér és a Kálvin tér közti betétjárat jelzése lett.

Régi 74-es troli az Orczy térnél

 

Jelenleg a Stadionok és a zuglói Öv utca környékét kapcsolja össze. A 71-es szám meg már régóta hiányzik a viszonylat-palettáról, eredetileg a 70-essel közösen járt az Erzsébet királyné útja és a Kálmán Imre utca között, majd ott, attól elválva. a Balaton utcáig közlekedett. Mivel 1956-ban ezen a vonalszakaszon teljesen tönkrement a felsővezeték, a járat is megszűnt. A 71-es ezt követően az akkori Marx tér (ma Nyugati tér) és a MÁV kórház közötti betétjárat száma lett, mígnem ez a vonal is már réges rég elfelejtődött. Azóta betöltetlen a 71-es szám. Megszámoltuk, hogy összesen 25 olyan vonalszakaszt találtunk, ahol egykor volt, ma meg nincs trolibusz-közlekedés. Ebben az elsőnek magasnak tűnő számban viszont minden útvonal módosítás után felhagyott rész benne van, még a Teréz templom háta mögötti labda utcaié is.

Az eslő szovjet trolik egyike belülről

 

December 14-15-én, szombaton és vasárnap az évforduló alkalmából az első trolibusz útvonalán egy MAN NGE típusú trolibusz menetrend szerint szállítja majd az utasokat. A felszállás érkezési sorrendben történik, egyszerre 16-an férnek föl. A menetek mind két nap a Vörösvári úttól : 10.00 – 13.45-ig, míg az Óbudai temetőtől 10.20 – 14.15-ig 45 percenként indulnak. Vasárnap nyolc járműből álló trolibusz-konvoj járja be Budapestet, amelyen utasok nem lehetnek de több helyen megállnak fotózási lehetőséget biztosítva.

 

Az útvonal: Pongrácz telep - Gundel Károly körút - Arany János utca - Ajtósi Dürer sor - Kerepesi út – Keleti pályaudvar – Örs vezér tere – Puskás Ferenc Stadion  – Pongrácz telep. A konvoly megállási helyei és időpontjai: a Városligetben a műjégpálya előtt: 10:00-10.20-ig, az Arany János utcai végállomáson: 10.50 – 11.10-ig, a Stadionok-Kerepesi út körzetében: 11.50 – 12.10-ig, míg az Örs vezér terén 13.00 – 13.20-ig.  A jeles évforduló alkalmával a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum trolibusz-történeti kiállítást nyit meg december 18-án 11 órakor.


Kertész Z István

Fotó: Fortepan



További hírek

  Bödőcs: Mészáros Lőrincen röhögnek a kormánytisztviselők is, amikor be vannak rúgva
2019. 04. 21. 09:22 hirhatar.hu
  Megvan az új helyszín a túlzottan szem előtt lévő Blaha Lujza téri ételosztáshoz
2019. 04. 21. 09:22 hirhatar.hu
  Hosszú hónapok feszültsége után elvitték a 3. legnagyobb lottónyereményt – ezúttal feltűnően egyszerű számsorral
2019. 04. 21. 09:22 hirhatar.hu
  A húsvét eredete
2019. 04. 21. 02:06 pecsi-hirhatar.hu
  Erdő Péter húsvéti bűnbocsánatában, ha halkan is, de szembehelyezkedik az Orbán-rendszerrel
2019. 04. 20. 18:00 hirhatar.hu
  Kézivezérléssel próbálják bezsarolni a közös képviselőket, hogy törvénytelenül segítség a fideszes szavazatgyűjtőket
2019. 04. 20. 17:30 hirhatar.hu
  Nem oszlik fel, de átalakul a kormánykeblen és kasszán melengetett eklektikus táncosrevü
2019. 04. 20. 17:01 hirhatar.hu
  Jelentés Abszurdisztánból – Novák Katalinnak a Notre Dame-ról van, a fóti gyermekotthonról nincs álláspontja
2019. 04. 20. 11:49 hirhatar.hu
  Brutális tempóban hagyják el a kormányhivatalokat – akadozóban az ügyintézés
2019. 04. 20. 11:49 hirhatar.hu
  Egy év alatt 14 helyet zuhant Magyarország a sajtószabadság-ranglistán
2019. 04. 20. 11:49 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport