Megkérdezett szakértőnk szerint jogilag nem fogható meg, hogy az összes állami fenntartású kulturális intézmény csak akkor tarthat bármilyen sajtónyilvános eseményt, vagy nyilatkozhatnak a munkatársai, ha előtte azt 48 órával engedélyeztetik az Emberi Erőforrások Minisztériumával.
„A rendelkezést nagyon nehezen lehetne megtorpedózni, bár az sem kizárt, de a szólásszabadság korlátozása felől semmiképpen nem. Az állami tulajdonban lévő vállalatok esetén van egy irányítási és/vagy felügyeleti jogkör, amit sok esetben egy miniszter, vagy más állami tulajdonú vállalat, köztestület, stb. gyakorol. Ebbe a jogkörbe belefér az utasítás joga, ami kiterjedhet ilyen szabályok meghozatalára is. Ugyanakkor, ha más állami cégekre is ugyanez fog vonatkozni, már felmerülhetnek kérdőjelek. Azt nehezen tudnám levezetni a kormány ügyrendjéből vagy másból, hogyha a propagandaminiszternek lenne utasítási joga az irányítása alá nem tartozó vállalatok esetén, de még az sem volna szokatlan eljárás.
Az intézkedés mégis érinthet alkotmányos jogot, mert korlátozza a nyilvánosságot abban, hogy a közpénzből működő vállalatokról információt szerezzen, ami elsősorban a közérdekű adatok körébe tartozó kérdés. Persze mondható erre, hogy ez nem korlátozás, csupán egy feltétel, amit teljesíteni kell, de azért ez mégis csak korlátozás, hiszen 48 óra eltelte egy súlyosabb gazdasági esemény (például szolgáltatásleállás) vagy ipari baleset esetén elég sok mindent megváltoztathat, ami sértheti a nyilvánosságnak az információkhoz való megfelelő hozzájutását. Ennek fényében ez a törekvés egyáltalán nem meglepetés, a kormány a fél magyar sajtót partvonalon kívülre rakta, azoknak már nem is nyilatkozik, tehát a szándék világos. A jogi eszközök ugyanakkor korlátozottak” - összegezte a jogi lehetőségetek a megkérdezett szakember.
Kertész Z István