HÍRHATÁR ONLINE - Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2018.12.18.
 Kedd
Ma Auguszta napja van.
Holnap Viola napja lesz.
   EUR árfolyam
   323,30 Ft
   CHF árfolyam
   286,58 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2018. 11. 18. 14:00     


Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről
M IX. a hivatalos megjelölése azoknak a legidősebb, a napi közlekedésben részvevő HÉV-szerelvényeknek, amelyekkel a csepeli vonalon még találkozhatunk. Ennek a magyar fejlesztésű szerelvény-típusnak a történetét ismerteti a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) legújabb kiadványa.

Az 1960-as évek legelején az autóbuszoknál a villamosoknál, majd a trolibuszoknál is megjelentek a csuklós járművek. A BHÉV sem akart kimaradni a modernizációs folyamatból, így a vállalat is nekilátott egy csuklóshoz hasonló, de nem pont akként definiálható jármű prototípusának a legyártásához.

 

Azonban nem a többi közlekedési ágazattal való vetélkedés volt az igazi ok, hanem a mindinkább tömegesebbé váló utazási igény, amelyet már nem lehetett a meglévő járműparkkal kielégíteni. Az első M IX.-es jármű még csak két részből állt és a budafoki kocsiszínben szerelték össze. Később mégis úgy határoztak, hogy a kellő férőhely biztosítása végett kell egy középső, motormeghajtás nélküli tag is.

 

 

Ezt még inkább igazolta, hogy hazai körülmények között szinte lehetetlen volt elegendő számú motort beszerezni. A típusból végül, a két kísérleti szerelvényt is számolva, összesen 27 darab készült. Már rögtön az első ilyen szerelvények a csepeli gyorsvasútra kerültek, és marad még a szentendrei vonal járműparkjának frissítésére is belőlük. Később a cinkotai és a ráckevei vonalakra is jutott, amikor a Német Demokratikus Köztársaságból újabb vonatok érkeztek.

 

Jelenleg még hét ilyen szerelvény van forgalomban, amelyekből ötöt visszaszíneztek az eredeti állapotára, hiszen az sokkal tetszetősebb volt. Valamennyi vonat a csepeli gyorsvasúton szolgál, és míg a MÁV-nak nem lesz pénze új járművekre – talán addig utazhatunk is ezeken. Sok érdekes részlet olvasható még Szécsey Istvánnak a VTTE gondozásában  most megjelent kiadványában.

 

Kertész Z István/képek: a kiadványból

 


További hírek

  Nofene: Miközben Nagy Imréét eltakarítják, Montenegróban szobrot emelnek Titónak
2018. 12. 18. 19:34 hirhatar.hu
  Rendőröket hívtak a tiltakozó önkormányzati képviselőkre a Miskolci TV-nél is
2018. 12. 18. 19:34 hirhatar.hu
  Kormánylakáj lett az MTI
2018. 12. 18. 19:34 hirhatar.hu
  Megtagadta az MTI az újságíró-szövetség közleményének megjelentetését
2018. 12. 18. 16:20 hirhatar.hu
  Január 6-ig tart a lekapcsolási moratórium – maga a szolgáltató közölte
2018. 12. 18. 16:20 hirhatar.hu
  A Klubrádió-alapító kiradírozza az LMP-t, ha tovább tolják a cigányozó Puzsért
2018. 12. 18. 16:20 hirhatar.hu
  Az ittas és a drogos sofőrökre vadásztak a rendőrök
2018. 12. 18. 12:40 szegedi-hirhatar.hu
  Cukiságbomba! Így látják a dinókat az óvodások
2018. 12. 18. 11:29 szegedi-hirhatar.hu
  Teljesen megújult a Garam utcai óvoda
2018. 12. 18. 11:20 szegedi-hirhatar.hu
  Hrabovszky utca 10.
2018. 12. 18. 02:06 pecsi-hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport