HÍRHATÁR ONLINE - Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2019.04.23.
 Kedd
Ma Béla napja van.
Holnap György napja lesz.
   EUR árfolyam
   320,23 Ft
   CHF árfolyam
   281,3& Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2018. 11. 18. 14:00     


Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről
M IX. a hivatalos megjelölése azoknak a legidősebb, a napi közlekedésben részvevő HÉV-szerelvényeknek, amelyekkel a csepeli vonalon még találkozhatunk. Ennek a magyar fejlesztésű szerelvény-típusnak a történetét ismerteti a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) legújabb kiadványa.

Az 1960-as évek legelején az autóbuszoknál a villamosoknál, majd a trolibuszoknál is megjelentek a csuklós járművek. A BHÉV sem akart kimaradni a modernizációs folyamatból, így a vállalat is nekilátott egy csuklóshoz hasonló, de nem pont akként definiálható jármű prototípusának a legyártásához.

 

Azonban nem a többi közlekedési ágazattal való vetélkedés volt az igazi ok, hanem a mindinkább tömegesebbé váló utazási igény, amelyet már nem lehetett a meglévő járműparkkal kielégíteni. Az első M IX.-es jármű még csak két részből állt és a budafoki kocsiszínben szerelték össze. Később mégis úgy határoztak, hogy a kellő férőhely biztosítása végett kell egy középső, motormeghajtás nélküli tag is.

 

 

Ezt még inkább igazolta, hogy hazai körülmények között szinte lehetetlen volt elegendő számú motort beszerezni. A típusból végül, a két kísérleti szerelvényt is számolva, összesen 27 darab készült. Már rögtön az első ilyen szerelvények a csepeli gyorsvasútra kerültek, és marad még a szentendrei vonal járműparkjának frissítésére is belőlük. Később a cinkotai és a ráckevei vonalakra is jutott, amikor a Német Demokratikus Köztársaságból újabb vonatok érkeztek.

 

Jelenleg még hét ilyen szerelvény van forgalomban, amelyekből ötöt visszaszíneztek az eredeti állapotára, hiszen az sokkal tetszetősebb volt. Valamennyi vonat a csepeli gyorsvasúton szolgál, és míg a MÁV-nak nem lesz pénze új járművekre – talán addig utazhatunk is ezeken. Sok érdekes részlet olvasható még Szécsey Istvánnak a VTTE gondozásában  most megjelent kiadványában.

 

Kertész Z István/képek: a kiadványból

 


További hírek

  Két hónap múlva kész a Maty-éri a kajak-kenu pálya korszerűsítése
2019. 04. 22. 23:28 szegedi-hirhatar.hu
  Nyolcvan művész alkotásait válogatták be a jubileumi szegedi Nyári Tárlatra
2019. 04. 22. 23:22 szegedi-hirhatar.hu
  Menekülttáborban járt és a NOB elnökével is találkozott a magyar kick-boxos
2019. 04. 22. 11:33 hirhatar.hu
  Húsvétra
2019. 04. 22. 11:33 hirhatar.hu
  Húsvéti üdvözlet éhezőknek és túltápláltaknak
2019. 04. 22. 11:33 hirhatar.hu
  Emmausz-járáskor benépesül a szőlőhegy
2019. 04. 22. 02:38 pecsi-hirhatar.hu
  Bödőcs: Mészáros Lőrincen röhögnek a kormánytisztviselők is, amikor be vannak rúgva
2019. 04. 21. 09:22 hirhatar.hu
  Megvan az új helyszín a túlzottan szem előtt lévő Blaha Lujza téri ételosztáshoz
2019. 04. 21. 09:22 hirhatar.hu
  Hosszú hónapok feszültsége után elvitték a 3. legnagyobb lottónyereményt – ezúttal feltűnően egyszerű számsorral
2019. 04. 21. 09:22 hirhatar.hu
  A húsvét eredete
2019. 04. 21. 02:06 pecsi-hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport