HÍRHATÁR ONLINE - Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2020.02.23.
 Vasárnap
Ma Alfréd napja van.
Holnap Mátyás napja lesz.
   EUR árfolyam
   337,76 Ft
   CHF árfolyam
   318,31 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2018. 11. 18. 14:00     


Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről
M IX. a hivatalos megjelölése azoknak a legidősebb, a napi közlekedésben részvevő HÉV-szerelvényeknek, amelyekkel a csepeli vonalon még találkozhatunk. Ennek a magyar fejlesztésű szerelvény-típusnak a történetét ismerteti a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) legújabb kiadványa.

Az 1960-as évek legelején az autóbuszoknál a villamosoknál, majd a trolibuszoknál is megjelentek a csuklós járművek. A BHÉV sem akart kimaradni a modernizációs folyamatból, így a vállalat is nekilátott egy csuklóshoz hasonló, de nem pont akként definiálható jármű prototípusának a legyártásához.

 

Azonban nem a többi közlekedési ágazattal való vetélkedés volt az igazi ok, hanem a mindinkább tömegesebbé váló utazási igény, amelyet már nem lehetett a meglévő járműparkkal kielégíteni. Az első M IX.-es jármű még csak két részből állt és a budafoki kocsiszínben szerelték össze. Később mégis úgy határoztak, hogy a kellő férőhely biztosítása végett kell egy középső, motormeghajtás nélküli tag is.

 

 

Ezt még inkább igazolta, hogy hazai körülmények között szinte lehetetlen volt elegendő számú motort beszerezni. A típusból végül, a két kísérleti szerelvényt is számolva, összesen 27 darab készült. Már rögtön az első ilyen szerelvények a csepeli gyorsvasútra kerültek, és marad még a szentendrei vonal járműparkjának frissítésére is belőlük. Később a cinkotai és a ráckevei vonalakra is jutott, amikor a Német Demokratikus Köztársaságból újabb vonatok érkeztek.

 

Jelenleg még hét ilyen szerelvény van forgalomban, amelyekből ötöt visszaszíneztek az eredeti állapotára, hiszen az sokkal tetszetősebb volt. Valamennyi vonat a csepeli gyorsvasúton szolgál, és míg a MÁV-nak nem lesz pénze új járművekre – talán addig utazhatunk is ezeken. Sok érdekes részlet olvasható még Szécsey Istvánnak a VTTE gondozásában  most megjelent kiadványában.

 

Kertész Z István/képek: a kiadványból

 


További hírek

  Jövőre a kerékpárosok városa lehet Pécs
2020. 02. 22. 20:26 pecsi-hirhatar.hu
  Végleg felfalnak a szúnyogok – uniós stop a légi irtásnak
2020. 02. 22. 17:44 hirhatar.hu
  „A székelyek sem nem nácik, sem nem kommunisták” – közölte Orbán irodalmi vérebe
2020. 02. 22. 17:43 hirhatar.hu
  Ez a valóság – több száz méteres sor Budapesten az ingyenételért
2020. 02. 22. 17:43 hirhatar.hu
  Mikor érdemes változtatnod a kutyád étkezésén?
2020. 02. 22. 17:02 debreceni-hirhatar.hu
  Milyen tápanyagokra van szüksége egy kutyának?
2020. 02. 22. 16:58 10keruleti-hirhatar.hu
  Hasznos tippek, ha a vegán életmód kialakítását tervezed
2020. 02. 22. 16:55 10keruleti-hirhatar.hu
  Egyedi tokot nőnapra!
2020. 02. 22. 16:47 egri-hirhatar.hu
  Hogyan védd meg kutyusod a rettegett betegségektől?
2020. 02. 22. 16:45 egri-hirhatar.hu
  Hasznos iránytű a multimaszkoláshoz
2020. 02. 22. 16:42 egri-hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport