HÍRHATÁR ONLINE - Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2024.04.17.
 Szerda
Ma Rudolf napja van.
Holnap Andrea napja lesz.
   EUR árfolyam
   394,88 Ft
   CHF árfolyam
   407,19 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2018. 11. 18. 14:00     


Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről
M IX. a hivatalos megjelölése azoknak a legidősebb, a napi közlekedésben részvevő HÉV-szerelvényeknek, amelyekkel a csepeli vonalon még találkozhatunk. Ennek a magyar fejlesztésű szerelvény-típusnak a történetét ismerteti a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) legújabb kiadványa.

Az 1960-as évek legelején az autóbuszoknál a villamosoknál, majd a trolibuszoknál is megjelentek a csuklós járművek. A BHÉV sem akart kimaradni a modernizációs folyamatból, így a vállalat is nekilátott egy csuklóshoz hasonló, de nem pont akként definiálható jármű prototípusának a legyártásához.

 

Azonban nem a többi közlekedési ágazattal való vetélkedés volt az igazi ok, hanem a mindinkább tömegesebbé váló utazási igény, amelyet már nem lehetett a meglévő járműparkkal kielégíteni. Az első M IX.-es jármű még csak két részből állt és a budafoki kocsiszínben szerelték össze. Később mégis úgy határoztak, hogy a kellő férőhely biztosítása végett kell egy középső, motormeghajtás nélküli tag is.

 

 

Ezt még inkább igazolta, hogy hazai körülmények között szinte lehetetlen volt elegendő számú motort beszerezni. A típusból végül, a két kísérleti szerelvényt is számolva, összesen 27 darab készült. Már rögtön az első ilyen szerelvények a csepeli gyorsvasútra kerültek, és marad még a szentendrei vonal járműparkjának frissítésére is belőlük. Később a cinkotai és a ráckevei vonalakra is jutott, amikor a Német Demokratikus Köztársaságból újabb vonatok érkeztek.

 

Jelenleg még hét ilyen szerelvény van forgalomban, amelyekből ötöt visszaszíneztek az eredeti állapotára, hiszen az sokkal tetszetősebb volt. Valamennyi vonat a csepeli gyorsvasúton szolgál, és míg a MÁV-nak nem lesz pénze új járművekre – talán addig utazhatunk is ezeken. Sok érdekes részlet olvasható még Szécsey Istvánnak a VTTE gondozásában  most megjelent kiadványában.

 

Kertész Z István/képek: a kiadványból

 


További hírek

  Középpontban az okosotthon
2024. 04. 16. 21:09 pecsi-hirhatar.hu
  A mosogatógépek innovatív fejlődésen mentek át
2024. 04. 16. 14:26 pestmegyei-hirhatar.hu
  Hogyan érdemes a vakolt falat festeni?
2024. 04. 16. 09:42 hirhatar.hu
  Családi nyaralás Ausztria legnagyobb UNESCO parkjában
2024. 04. 15. 15:34 gyomroi-hirhatar.hu
  Nemzetközi díjra jelölték Bacskó Tündét
2024. 04. 13. 22:04 pecsi-hirhatar.hu
  Magyar Péter, a hiányzó hős
2024. 04. 13. 08:33 hirhatar.hu
  Bodrogi Gyula 90 éves lett
2024. 04. 13. 08:33 hirhatar.hu
  A világ legnagyobb IT vállalata tarol a használt laptopok piacán is
2024. 04. 12. 14:15 hirhatar.hu
  Április 11. a Parkinson betegek világnapja
2024. 04. 11. 22:55 pecsi-hirhatar.hu
  A falpanelek használatának 3 előnye
2024. 04. 11. 17:14 fovarosi-hirhatar.hu





IMPRESSZUM | SZABÁLYZAT

(c)2o15-2o23 Hírhatár Lapcsoport