HÍRHATÁR ONLINE - Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2019.02.16.
 Szombat
Ma Julianna napja van.
Holnap Donát napja lesz.
   EUR árfolyam
   318,05 Ft
   CHF árfolyam
   280,09 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2018. 11. 18. 14:00     


Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről
M IX. a hivatalos megjelölése azoknak a legidősebb, a napi közlekedésben részvevő HÉV-szerelvényeknek, amelyekkel a csepeli vonalon még találkozhatunk. Ennek a magyar fejlesztésű szerelvény-típusnak a történetét ismerteti a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) legújabb kiadványa.

Az 1960-as évek legelején az autóbuszoknál a villamosoknál, majd a trolibuszoknál is megjelentek a csuklós járművek. A BHÉV sem akart kimaradni a modernizációs folyamatból, így a vállalat is nekilátott egy csuklóshoz hasonló, de nem pont akként definiálható jármű prototípusának a legyártásához.

 

Azonban nem a többi közlekedési ágazattal való vetélkedés volt az igazi ok, hanem a mindinkább tömegesebbé váló utazási igény, amelyet már nem lehetett a meglévő járműparkkal kielégíteni. Az első M IX.-es jármű még csak két részből állt és a budafoki kocsiszínben szerelték össze. Később mégis úgy határoztak, hogy a kellő férőhely biztosítása végett kell egy középső, motormeghajtás nélküli tag is.

 

 

Ezt még inkább igazolta, hogy hazai körülmények között szinte lehetetlen volt elegendő számú motort beszerezni. A típusból végül, a két kísérleti szerelvényt is számolva, összesen 27 darab készült. Már rögtön az első ilyen szerelvények a csepeli gyorsvasútra kerültek, és marad még a szentendrei vonal járműparkjának frissítésére is belőlük. Később a cinkotai és a ráckevei vonalakra is jutott, amikor a Német Demokratikus Köztársaságból újabb vonatok érkeztek.

 

Jelenleg még hét ilyen szerelvény van forgalomban, amelyekből ötöt visszaszíneztek az eredeti állapotára, hiszen az sokkal tetszetősebb volt. Valamennyi vonat a csepeli gyorsvasúton szolgál, és míg a MÁV-nak nem lesz pénze új járművekre – talán addig utazhatunk is ezeken. Sok érdekes részlet olvasható még Szécsey Istvánnak a VTTE gondozásában  most megjelent kiadványában.

 

Kertész Z István/képek: a kiadványból

 


További hírek

  Évák, Millák és a Liudmilák: színhangulatok, színképek
2019. 02. 16. 01:28 maglodi-hirhatar.hu
  Kortárs mentorok segítik a diákokat
2019. 02. 15. 20:55 pecsi-hirhatar.hu
  Szatír tartja rettegésben Kalocsát
2019. 02. 15. 16:30 hirhatar.hu
  Európa legnagyobb tetőnaperőmű-parkja épül Győrben
2019. 02. 15. 16:30 hirhatar.hu
  Lövöldözés volt Budapest belvárosában – fegyverrel szökött egy elítélt
2019. 02. 15. 15:34 hirhatar.hu
  Dögkeselyűk – a TV2 lenyúlása után megkezdődött Vajna rádiójának a ledarálása is
2019. 02. 15. 15:21 hirhatar.hu
  A kis hamis: Palkovics majd’ egymillát markolt fel havonta a semmire az MTA-tól
2019. 02. 15. 15:21 hirhatar.hu
  Szijjártó csak a húsgolyót ismeri a svéd (köz)életszínvonalból
2019. 02. 15. 15:21 hirhatar.hu
  Csokicsodák hétvégéje az Árkádban
2019. 02. 15. 14:00 szegedi-hirhatar.hu
  Szerda után pénteken is 2 forinttal drágább lett az üzemanyag
2019. 02. 15. 10:04 szegedi-hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport