HÍRHATÁR ONLINE - Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2020.09.30.
 Szerda
Ma Jeromos napja van.
Holnap napja lesz.
   EUR árfolyam
   365,96 Ft
   CHF árfolyam
   339,34 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2018. 11. 18. 14:00     


Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről
M IX. a hivatalos megjelölése azoknak a legidősebb, a napi közlekedésben részvevő HÉV-szerelvényeknek, amelyekkel a csepeli vonalon még találkozhatunk. Ennek a magyar fejlesztésű szerelvény-típusnak a történetét ismerteti a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) legújabb kiadványa.

Az 1960-as évek legelején az autóbuszoknál a villamosoknál, majd a trolibuszoknál is megjelentek a csuklós járművek. A BHÉV sem akart kimaradni a modernizációs folyamatból, így a vállalat is nekilátott egy csuklóshoz hasonló, de nem pont akként definiálható jármű prototípusának a legyártásához.

 

Azonban nem a többi közlekedési ágazattal való vetélkedés volt az igazi ok, hanem a mindinkább tömegesebbé váló utazási igény, amelyet már nem lehetett a meglévő járműparkkal kielégíteni. Az első M IX.-es jármű még csak két részből állt és a budafoki kocsiszínben szerelték össze. Később mégis úgy határoztak, hogy a kellő férőhely biztosítása végett kell egy középső, motormeghajtás nélküli tag is.

 

 

Ezt még inkább igazolta, hogy hazai körülmények között szinte lehetetlen volt elegendő számú motort beszerezni. A típusból végül, a két kísérleti szerelvényt is számolva, összesen 27 darab készült. Már rögtön az első ilyen szerelvények a csepeli gyorsvasútra kerültek, és marad még a szentendrei vonal járműparkjának frissítésére is belőlük. Később a cinkotai és a ráckevei vonalakra is jutott, amikor a Német Demokratikus Köztársaságból újabb vonatok érkeztek.

 

Jelenleg még hét ilyen szerelvény van forgalomban, amelyekből ötöt visszaszíneztek az eredeti állapotára, hiszen az sokkal tetszetősebb volt. Valamennyi vonat a csepeli gyorsvasúton szolgál, és míg a MÁV-nak nem lesz pénze új járművekre – talán addig utazhatunk is ezeken. Sok érdekes részlet olvasható még Szécsey Istvánnak a VTTE gondozásában  most megjelent kiadványában.

 

Kertész Z István/képek: a kiadványból

 


További hírek

  Az előre menekülés a megoldás
2020. 09. 29. 21:24 pecsi-hirhatar.hu
  Kunhalmi: ne a nyilvánosság előtt taglalják a listát
2020. 09. 29. 11:09 hirhatar.hu
  Bajnai Gordon, Jeszenszky Géza, Oszkó Péter is cáfolja Fekete-Győr bejelentését
2020. 09. 29. 11:09 hirhatar.hu
  Októberre várják a halálozások felfutását a minisztérium elemzői
2020. 09. 29. 11:09 hirhatar.hu
  Cél a vámunió megszilárdítása
2020. 09. 28. 18:15 pecsi-hirhatar.hu
  Amit a kamado grillsütőkről tudni érdemes
2020. 09. 27. 10:45 hirhatar.hu
  Újabb kutatóbázisok Pécsett
2020. 09. 26. 20:26 pecsi-hirhatar.hu
  Kiállítás csak felnőtteknek
2020. 09. 26. 20:11 pecsi-hirhatar.hu
  110 éves a János-hegyi kilátótorony
2020. 09. 26. 16:35 hirhatar.hu
  Bajnai Gordon visszatér: Momentum-tanácsadó lesz az egykori miniszterelnök
2020. 09. 26. 16:33 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport