HÍRHATÁR ONLINE - Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2019.08.21.
 Szerda
Ma Sámuel napja van.
Holnap Menyhért napja lesz.
   EUR árfolyam
   324,96 Ft
   CHF árfolyam
   299,19 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2018. 11. 18. 14:00     


Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről
M IX. a hivatalos megjelölése azoknak a legidősebb, a napi közlekedésben részvevő HÉV-szerelvényeknek, amelyekkel a csepeli vonalon még találkozhatunk. Ennek a magyar fejlesztésű szerelvény-típusnak a történetét ismerteti a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) legújabb kiadványa.

Az 1960-as évek legelején az autóbuszoknál a villamosoknál, majd a trolibuszoknál is megjelentek a csuklós járművek. A BHÉV sem akart kimaradni a modernizációs folyamatból, így a vállalat is nekilátott egy csuklóshoz hasonló, de nem pont akként definiálható jármű prototípusának a legyártásához.

 

Azonban nem a többi közlekedési ágazattal való vetélkedés volt az igazi ok, hanem a mindinkább tömegesebbé váló utazási igény, amelyet már nem lehetett a meglévő járműparkkal kielégíteni. Az első M IX.-es jármű még csak két részből állt és a budafoki kocsiszínben szerelték össze. Később mégis úgy határoztak, hogy a kellő férőhely biztosítása végett kell egy középső, motormeghajtás nélküli tag is.

 

 

Ezt még inkább igazolta, hogy hazai körülmények között szinte lehetetlen volt elegendő számú motort beszerezni. A típusból végül, a két kísérleti szerelvényt is számolva, összesen 27 darab készült. Már rögtön az első ilyen szerelvények a csepeli gyorsvasútra kerültek, és marad még a szentendrei vonal járműparkjának frissítésére is belőlük. Később a cinkotai és a ráckevei vonalakra is jutott, amikor a Német Demokratikus Köztársaságból újabb vonatok érkeztek.

 

Jelenleg még hét ilyen szerelvény van forgalomban, amelyekből ötöt visszaszíneztek az eredeti állapotára, hiszen az sokkal tetszetősebb volt. Valamennyi vonat a csepeli gyorsvasúton szolgál, és míg a MÁV-nak nem lesz pénze új járművekre – talán addig utazhatunk is ezeken. Sok érdekes részlet olvasható még Szécsey Istvánnak a VTTE gondozásában  most megjelent kiadványában.

 

Kertész Z István/képek: a kiadványból

 


További hírek

  Páneurópai ingyenreklám a NER-maffiának
2019. 08. 20. 18:07 hirhatar.hu
  Nem az a gond, amit mondott, azzal van a baj, amit nem mondott Merkel, bár a kormánysakál média szerint Orbán elé térdelt
2019. 08. 20. 18:07 hirhatar.hu
  A nagykörúti villamosok szeptember 2-től járnak ismét a teljes vonalukon
2019. 08. 20. 18:07 hirhatar.hu
  Különlegesség otthonunkban
2019. 08. 20. 13:50 fovarosi-hirhatar.hu
  A legjobb indulás a sulira
2019. 08. 20. 13:46 11keruleti-hirhatar.hu
  Ezekkel az úti játékokkal leköthető a gyerkőcök figyelme
2019. 08. 20. 13:11 gyomroi-hirhatar.hu
  Az államalapítás és a kenyér ünnepe
2019. 08. 20. 02:41 pecsi-hirhatar.hu
  Szent Istvánra emlékezünk – ünnepi programok Gyömrőn
2019. 08. 19. 14:56 gyomroi-hirhatar.hu
  Augusztus 23-án indul a kampány
2019. 08. 19. 12:48 gyomroi-hirhatar.hu
  A Páneurópai Piknik apropóján megtippelhetjük, miért is kell(het) annyi stadion Orbánnak
2019. 08. 19. 11:29 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport