|
|
|
Tweet |
|
|
|
Noah Wassermann, a Harvard Business School professzora szerint a legendás milliárdosnak igaza volt. Azt kutatva, mi tesz sikeressé és mi buktat meg egy vállalkozást, több mint 10.000 céget vizsgált meg. És arra a következtetésre jutott, hogy barátokkal üzletelni öreg hiba. Ez nagyon meglepően hangzik, hiszen a legtöbb ember úgy okoskodik: kiben bízzon meg, ha nem a barátaiban, így elsősorban velük alapít vállalkozást. Így volt ez a vizsgált cégek 40%-ánál is.
Csakhogy Wassermann professzor kutatásai szerint az ilyen cégeknek 28,6%-a nemcsak csődbe megy, hanem a korábbi jó barátokból még ellenségek is lesznek. Azonban ha olyan kollégák hoznak össze egy vállalkozást, akik már azelőtt is sikeresen dolgoztak közösen, valószínűleg nagyszerű eredményeket fognak elérni.
Ezt a megfigyelést támasztja alá Peter Thiel is Egyről a kettőre című provokatív könyvecskéjében. A PayPal korábbi vezérigazgatója és társalapítója, a Facebook első külsős befektetőinek egyike alighanem tudja miről beszél. Nem csupán azért, mert ő maga is milliárdokat köszönhet befektetéseinek, hanem azért is, mert előtte-közben folyamatosan tanulmányozta, mi tesz sikeressé egy céget.
Elmondása szerint mielőtt befektetne egy cégbe, gondosan tanulmányozza, milyen régóta ismerik egymást az alapító tagok. A szakmai felkészültség, az egymásét kiegészítő ismeretek szintén sokat számítanak, de a legfontosabb kérdés, hogy tudnak-e közösen dolgozni vagy sem. Barátodnak, akivel évek óta együtt bulizol vagy lelkizel, nem biztos, hogy a munkastílusát is ismered. Ez pedig már önmagában is számos probléma forrása lehet.
A leendő üzlettárs kiválasztásakor elsősorban az alábbi szempontokon érdemes elgondolkozni:
- Hasonlít egymáséhoz az értékrendünk?
- Összeegyeztethetők a munkaszokásaink?
- Ellensúlyozzák egymást erősségeink és gyengeségeink?
- Hogyan fogjuk kezelni az elkerülhetetlenül felmerülő konfliktusokat?
kiss
|
|
|
|