Németországban a Klíma-bérlet havi 9 euróba kerül, ami nagyjából 3500 forintnak felel meg. Azonban Magyarországon is jelentősen csökkentené az utazási költségeket, főleg a városok agglomerációiból rendszeresen bejáró utasokét.
Mint elnevezése is utal rá a környezet terhelését lenne hivatott csökkenteni, remélve, hogy olcsósága és egyszerűsége miatt több, jelenleg még autót használó is átszokna a tömegközlekedésre. Bakos Bernadett, az LMP országgyűlési képviselője, az ötlet egyik kezdeményezője nem titkolja, hogy nem számítanak arra, hogy az országgyűlésben könnyen átmenne ez a törvényjavaslat.
-A kalkulációink szerint a nagyon kedvezményes árú bérlet bevezetése körülbelül 100 – 120 milliárd forintjába kerülne a költségvetésnek vagyis ennyivel kellene kipótolni a jelenlegi díjbevétel és a Klíma-bérletből várhatóan befolyó pénz közti különbséget. Azzal is tisztában vagyunk, hogy az autósoknak a tömegközlekedésre való átszokása nem egy pillanat alatt menne végbe. Azonban már az is nagy eredmény lenne, ha legalább részlegesen átszoknának a vonatra, buszra, villamosra azok, akik jelenleg még az autózásnak nem látják az alternatíváját. Egyrészt kevesebb autó közlekedne, másrészt a közlekedési dugókból is kevesebb alakulna ki, így gyorsabb lehetne a buszokkal is az eljutás, amely szintén növelné a tömegközlekedés komfortját. A párt abban gondolkodik, hogy az egységes bérlet, amelyet ráadásul nagyon kedvezőáron lehetne megvásárolni, előbb-utóbb sokaknál versenyképessé tenné a személygépkocsival szemben a tömegközlekedést. Kérdésére válaszolva elmondom, hogy diák-változatban nem gondolkodtunk eddig – mondta Bakos Bernadett.
Kertész Z István/kép: Székely Ildikó