HÍRHATÁR ONLINE - Piros helyett ismét sárga lesz - teljesen megújulhat a fogaskerekű-vasút

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2024.04.25.
 Csütörtök
Ma Márk napja van.
Holnap Ervin napja lesz.
   EUR árfolyam
   393,51 Ft
   CHF árfolyam
   402,88 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2018. 07. 23. 13:30     


Piros helyett ismét sárga lesz - teljesen megújulhat a fogaskerekű-vasút
Július nyolcadikán ismét kisiklott a fogaskerekű-vasút egyik szerelvénye, a szakemberek abban bíznak, hogy hamarosan elkezdődhet egy teljes rekonstrukció és mindkét végén meghosszabbítják az útvonalát. Dorner Lajossal, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökével beszélgettünk.

Még vizsgálják miért siklott ki ismét a fogaskerekű-vasút egyik szerelvénye, abban azonban mindenki egyetért, hogy akármi is lesz az eredmény, a pálya teljes rekonstrukcióját el kellene végezni.

 

Valóban rászorul a fogaskerekű egy teljes rekonstrukcióra, de ha már hozzányúlunk, akkor célszerű a vonalat mind két végén meghosszabbítani. A teljes felújításnak csak így lenne igazán értelme és így ki lehetne váltani a környéken egy csomó autóbuszt, és a környezetbarát közlekedésé lenne a térségben főszerep.

 

Most hol tart a tervezés, mi az amit már tudni lehet?

 

A projekt megszerezte a vasúthatósági engedélyt, és ha a hátra levő közműegyeztetések is lezárulnak,az épületek építési engedélye is meglesz, tehát a tervezési folyamat végén járunk. Az új jármű előzetes elvi típusengedélye is megvan, sőt még forrás is van hozzá, a közbeszerzés azonnal indítható.

 

Mi a projekt lényege?

 

A jelenlegi vonalat a Városmajortól a Moszkva térig hosszabbítanánk meg a már meglévő villamosvágányokon, az új alsó végállomás már ki is lett alakítva a téren. A jelenlegi Széchenyi-hegyi végállomástól a vágányok tovább vezetnének majd a Normafa közelébe, ahol a most lebontott Olimpia szálló telkén lesz a felső végállomás.

 

A felső meghosszabbításban kétvágányú pályát tervezünk. A jelenlegi végállomás előtt levő Agancs úti híd után egyből kétvágányúvá válik majd a pálya, és mielőtt eléri a Gyermekvasút végállomását, átvált fogasléces módról hagyományos adhéziós módra. Onnantól a Normafáig egy normál kétvágányú villamospályát kell elképzelni, mert a terep már nem indokolja a fogaslécet.

 

A Városmajornál hogyan csatlakozik majd a villamoshoz a fogas?

 

Azon a ponton, ahol a két pálya a terepszintet illetően azonos magasságban van - tehát a mostani Fogas végállomás bejáratánál - két vágányú összeköttetés épül. A Fogas szerelvények itt várnak a villamospályára történő behaladásra, itt tudnak majd üzemmódot is váltani.

 

Tehát hibrid módon a villamosvágányokon is képesek lesznek járni a szerelvények?

 

Természetesen, de nem a mostaniak, hanem teljesen új járművek kerülnének a fogaskerekű vonalára. Ráadásul ezek alacsony-padlósak lennének és az átlag villamosok szélességével megegyezőek. Körülbelül 37 méter hosszúak lennének az új járművek, a színük visszaállna a korábbi sárga/fehér/barna fényezésre.

 

A magas peronok elbontásra kerülnének és 26 cm magas járdák lesznek helyettük, mint egy normál villamosmegállóban, amelyek az új járművek szélességéhez igazodnának majd. A teljes rendszernek akadálymentesnek kell lennie.

 

A jelenlegi szerelvények nyugdíjba mennének?

 

Leszolgálták az idejüket. De azért ne bánkódjon senki, egy-két darab megőrzésre kerül majd, a telephelyen is lesz majd belőlük kiállítva.

 

Milyen lesz a menetidő és a járatsűrűség a tervek szerint?

 

 A jelenlegihez képest sokkal gyorsabban közlekednének az új járművek, ma már tudja ezt a technika. A fogasléces szakaszon felfelé 40 kilométeres, míg lefelé 30 kilométeres sebességgel haladnának a szerelvények, a villamospályán pedig  akár 50 kilométeres sebességgel is. A tervezett menetidő a két végállomás között maximum 20-21 perc lenne, ami követelmény ahhoz, hogy versenyképes legyen az autóbuszokkal.

 

A menetsűrűségben három verzió is lehetséges, természetesen hajnalban és este ennél ritkább követés lenne. Készültek tervek 7-8 percenkénti, 10 percenkénti és 12 percenkénti járatkövetésre is, az első esetben nyolc forgalmi szerelvénynek kellene egyidejűleg kinn lennie a pályán. Több az egyvágányú szakasz miatt nem is lehetne.

 

Mi lenne a környék autóbusz-hálózatával?

 

Mindenképpen átalakításra kerülne, egy ekkora beruházás után elvárható, hogy az utazóközönség legnagyobb része az új fogaskerekűt vegye igénybe. Nyilván, ahol most jár autóbusz, a jövőben is fog valamilyen formában, de nem ennyi és nem pont ilyen  viszonylatokban. Az is elképzelhető, hogy a felsőbb szakaszokon a fogasra ráhordás lesz a cél. Az Istenhegyi út sem marad autóbuszok nélkül, de úgy logikus megszervezni a járatok közlekedését, hogy aki csak teheti, a Fogast részesítse előnyben.

 

Mindez mikorra készülhet el?

 

A zöld lámpától - amikor a forrást biztosítják a projekthez - a megnyitásig körülbelül két és fél év a legrövidebb idő. A leghosszabb időt az új járművek tervezése és legyártása veszi majd igénybe, illetve azok engedélyezési eljárása. Az utasok már csak akkor szállhatnak fel az új fogaskerekűre, ha az teljesen bejáratott és biztonságos lesz. A pálya átépítése sokkal gyorsabban megy majd, így azt össze kell hangolni a járművek érkezésével. Addig a régi járműveknek és pályának kell tartania a frontot.

 

Kertész Z István

 


További hírek

  Az unió történetének legnagyobb bővítése
2024. 04. 24. 17:17 pecsi-hirhatar.hu
  Nagyobb védelem az egyre kifinomultabb emberkereskedelem ellen
2024. 04. 23. 19:19 pecsi-hirhatar.hu
  A bejárati ajtó több mint egy egyszerű nyílászáró
2024. 04. 23. 16:35 hirhatar.hu
  Mutatunk két kihagyhatatlan süteményreceptet, amit neked is meg kell kóstolni!
2024. 04. 23. 16:28 fovarosi-hirhatar.hu
  A műanyag bejárati ajtó beszerelésének költsége valóban felér egy rémálommal?
2024. 04. 23. 16:26 fovarosi-hirhatar.hu
  Hagyományőrzés az iskolában
2024. 04. 23. 16:19 13keruleti-hirhatar.hu
  Az elektromos autók töltésének folyamata is megállíthatatlanul fejlődik
2024. 04. 22. 15:35 fovarosi-hirhatar.hu
  Díjátadó borkóstolóval színesítve
2024. 04. 21. 21:49 pecsi-hirhatar.hu
  Nehogy tragikus hős legyen
2024. 04. 21. 10:22 hirhatar.hu
  Állami revizorok ellenőrzik titokban a betegeket a kórházakban
2024. 04. 21. 10:22 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | SZABÁLYZAT

(c)2o15-2o23 Hírhatár Lapcsoport