HÍRHATÁR ONLINE - Praktikus vagy őrült ötlet villamos a János-hegyre...?

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2024.10.15.
 Kedd
Ma Teréz napja van.
Holnap Gál napja lesz.
   EUR árfolyam
   400,37 Ft
   CHF árfolyam
   425,88 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2023. 02. 15. 14:03     


Praktikus vagy őrült ötlet villamos a János-hegyre...?
Most, hogy a fogaskerekű felújítása, korszerűsítése és mindkét irányban: a Moszkva térre illetve a Normafáig való meghosszabbítása napirenden van, érdemes egy régi tervet is feleleveníteni.

Az 1923-ban megalakult, a budapesti tömegközlekedést a későbbiekben teljesen átvevő BSZKRt (Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság) az 1920-as évek második felére nagyszabású terveket dolgozott ki: elkészítette a főváros és környéke villamosvonal-fejlesztési terveit. Az A0-ás  papírra nyomtatott térképen megkülönböztették a már meglévő, az előkészítés alatt álló és a távolabbi tervben szereplő villamosvonalakat.

 

A tervek szerint az Eskü, ma Március 15. térről indult volna a Széchenyi-hegy érintésével a János-hegyre és azon túl le, Budakeszire az egyik új villamosjárat.

 

Most képzeletben utazzunk végig rajta! Az Erzsébet-hídon átkelve a Hegyalja úton kapaszkodunk fel, majd a Czakó utca vonalában alagúton haladunk át. Nem keresztezzük a 61-es sínpárjait, a mai BAH-csomópontnál hiszen ezek még nem léteznek.

 

Jagelló út vonalán haladva, a mai Apor Vilmos tér előtt viszont metsszük a Farkasrétre futó sínpárokat, amelyeken az 59-es villamosok járnak. Ezt követően hatalmas kanyarulatot írunk le, északi irányba, hogy a mászás fokozatos legyen. A környék még jobbára beépítetlen, erdők, mezők, legelők és szőlők között kapaszkodik egyre feljebb a villamosunk. Felérünk a Széchenyi-hegyre, a fogaskerekű felső végállomására, amely ez időben még gőzüzemmel  működik. Innen már azon a nyomvonalon, amelyiken most meg akarják hosszabbítani a fogaskerekűt - nagyjából szintben - érünk el a Normafára.

 

A Normafát követően a János-hegyre utazunk tovább, ahol a Nagy-vendéglővel szemben   (most a Libegő felső végállomása van ott) fékez le a szerelvényünk. Három vágányos fejállomást találunk itt, de a villamosok egy része továbbhalad Budakeszire, óriási kanyarokkal ereszkedik le a Budakeszi-erdőben, majd befut a falu főutcájára  a  szintén háromvágányos fejállomásra.

 

Amikor az 1874-ben megnyílt fogaskerekűt 1890-ben meghosszabbították a Svábhegytől a Széchenyi-hegyig, máris felmerült egy újabb vasúti kapcsolat a János-hegy felé. Részben ezt a hiányt is pótolta volna az új villamosvonal.

 

A kivitelezés óriási költsége eltántorította a tervezőket a megvalósítástól. Egyrészt az akkori fogaskerekű Budapest legdrágább közlekedési eszköze volt (a taxit nem számítva). Amennyiben villamossal is el lehetett volna érni a fogas állomásainak jelentős részét, utóbbi valószínűleg tönkre is ment volna a jóval drágább viteldíj miatt. Ráadásul a fogast 1929-ben villamosították, így az is a BSZKRt kezébe került, s a vállalat aligha akart volna magának konkurenciát.

 

Az akkori villamos-teljesítményeket nézve egy teljes menet legalább 60-75 pernyi lett volna. Aki Budakesziről járt be a fővárosba, aligha szeretett volna minden alkalommal oda-vissza keresztülutazni a János-hegyen. Nem beszélve arról, hogy csak vasár- és ünnepnap, esetleg szombat délutánonként lett volna tömeges utazási igény a János-hegyre, míg Budakeszire minden nap.

 

 A vonal alsó szakaszának megépítése indokolt lett volna és ma is az: a Hegyalja út – Jagelló út vonalon bizony ma is elkelne egy villamosjárat.

 

Kertész Z István


További hírek

  DIY ötletek: hasznosítsuk újra a ház körüli alapanyagokat
2024. 10. 15. 12:15 hirhatar.hu
  A műanyag elviteles dobozok és poharak előnyei és hátrányai
2024. 10. 15. 12:15 hirhatar.hu
  Mit (t)együnk az egészséges bőr érdekében?
2024. 10. 15. 12:05 fovarosi-hirhatar.hu
  Mi a helyzet a nyugdíjpénztárakkal?
2024. 10. 14. 10:59 kecskemeti-hirhatar.hu
  Fókuszban a lábazati vakolat
2024. 10. 14. 10:30 13keruleti-hirhatar.hu
  Útmutató a teherautók biztonsági rendszerének alkalmazásához
2024. 10. 14. 10:24 fovarosi-hirhatar.hu
  Nem vették meg Torgyán József egykori villáját, olcsóbban eladó
2024. 10. 14. 10:04 hirhatar.hu
  Kövér 14 millióra büntette Gyurcsányt
2024. 10. 14. 10:04 hirhatar.hu
  Horváth Csaba után Tóth Csaba is távozott, lemondott a zuglói MSZP vezetéséről
2024. 10. 14. 10:04 hirhatar.hu
  Első magyar helyszínként csatlakozott Pécs
2024. 10. 14. 02:34 pecsi-hirhatar.hu





IMPRESSZUM | SZABÁLYZAT

(c)2o15-2o23 Hírhatár Lapcsoport