|
|
|
Tweet |
|
|
|
És teljesen átrajzolja a fenyvesi nagystrand és üdülőövezet mai képét. Az építkezés erősen megosztja a helybelieket: sokan attól tartanak, hogy a kikötő miatt nem csak a környék békéje tűnik el, de az építkezés környezeti károkat is okoz. Egyik alapvető félelmük, hogy a Rigó-árok elveszíti szabad kifolyását a Balatonba, s a Nagyberek felől érkező tőzeges, barnás-vöröses víz éppen a strandon terül szét. De tiltakoznak az építkezés ellen az eddigi szabad vízfelületüket féltő szörfösök is, mások a környék eliszaposodásától tartanak – értesült a sonline.hu.
Lombár Gábor, a település polgármestere sem érti a tiltakozókat, szerinte örülni kellene, hogy egy magáncég kétmilliárd forintot költ el a településen. – A kikötő mellett ugyanis egy huszonkét szobás szálloda is épül, méghozzá a vitorlázók igényszintjének megfelelő – mondta a faluvezető. – Korábban amúgy rendre számon kérték az önkormányzaton, miért nem hoz ide valamilyen nagyberuházást. Most itt van, erre akadnak, akik ellenzik. Pedig Fenyves végre megcélozhatja a minőségi turizmust igénylő vendégkört, adóbevételt is jelent a kikötő, s nem mellékesen tíz-húsz új munkahelyet.
A polgármester szerint a vízminőség nem romlik majd, ugyanis a Nagyberekből érkező víz nem koszos, csak a huminsavtól színeződik el, s a minősége talán jobb, mint a Balatoné, ugyanis a tőzeg, mely megszűri, remek tisztító. Ráadásul a móló miatt a beérkező víz nem a strand, hanem a tó közepe felé folyik majd. Az eliszaposodástól sem kell tartani, a Műegyetem szakembereinek véleménye szerint ugyanis tíz év alatt nagyjából hat centi üledékesedés várható.
A vitorláskikötő a tervek szerint jövő nyárra lesz kész, jelenleg a mólók építése mellett a mederkotrás zajlik, illetve az iszap zagytérre hordása. A polgármester elismerte, az építkezés bizonyos kellemetlenségeket okoz a környéken élőknek és nyaralóknak, de a kőszállítások után már jóval csendesebben folyik tovább a munka.
Nagy az igény a kikötőre - állítólag
A vitorláskikötőhöz, mely a hvg.hu szerint eredendően nagyobb költséggel épült volna, 2006-ban kezdték el beszerezni az engedélyeket a tulajdonosok, akik százmillió forint uniós támogatást is kaptak a projekthez. A teljes költséget nem tudták banki hitelből fedezni, így a hiányzó összeget a kikötői férőhelyekre előre megkötött szerződések, bérleti díjak biztosítanák. A Balatonon amúgy nagy az igény vitorláskikötőkre, főként a tó délnyugati részén. A jövőre elkészülő fenyvesiben a tervek szerint 30-40 helyet biztosítanak majd a helyi vitorlásélet támogatására, a többit pedig elsősorban magyar vitorlázóknak kívánják értékesíteni. Ha nem lesz rá elég fizetőképes belföldi kereslet, csak akkor adják bérbe a megmaradt helyeket a jelenleg legnagyobb érdeklődés mutató skandináv, illetve lengyel charterező cégeknek.
Az LMP is garanciákat kérne
A Lehet Más a Politika szerint példátlan méretű móló épül Balatonfenyvesen: 40 ezer tonna követ építenek be és 60 ezer köbméter iszapot kotornak ki. A párt a szakminisztertől vár garanciákat, és kíváncsi rá, 18 év után milyen indokok alapján adták ki az engedélyeket az építésre. Sallai R. Benedek LMP-s országgyűlési képviselő szerint a természetvédelmi intézményrendszer alkalmatlanságát bizonyítja, hogy olyan határozatot adtak ki, amely szerint a móló létrehozásának nincs érdemi várható környezeti hatása.
Népszavazástól a demonstrációig, a vitorláskikötők ellen
Egymást érték a vitorláskikötők elleni tiltakozások az elmúlt években a déli parton. Balatonföldváron még népszavazás ötlete is felmerült a témában, végül úgy került le a kérdés a napirendről, hogy az önkormányzat megvásárolta a visszalépő befektetőtől a terveket, dokumentációkat és jogokat. Egyelőre nem épül újabb kikötő Földváron. Zamárdiban hosszú évek huzavonája, több tiltakozó demonstráció után az a döntés született: abban a nagyságrendben (350 férőhely, 450 méterre a vízbe nyúló mólószárak) bizonyos, hogy nem épül vitorláskikötő, ahogyan eredetileg tervezték. A siófoki Aranyparton egy lakóparkhoz „illesztendő”, 189 hajóra tervezett jachtkikötő építése ellen tiltakoznak a környékbeli ingatlantulajdonosok.
(kép: sonline.hu) |
|
|
|