HÍRHATÁR ONLINE - Tarlósék csonka villamosról álmodnak

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2018.05.26.
 Szombat
Ma Fülöp napja van.
Holnap Hella napja lesz.
   EUR árfolyam
   319,61 Ft
   CHF árfolyam
   274,50 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2015. 10. 18. 15:30     


Tarlósék csonka villamosról álmodnak
Eldöntött tényként kezeli Tarlós István, Budapest főpolgármestere, hogy a 4-es metró pesti meghosszabbítását villamossal váltják ki. A Baross tértől az újpalotai Szilas patakig kiépülő gyors-jellegű, új villamosvonalat Tarlós szavai szerint 2016-ban megtervezik, 2017-ben megépítik és 2018-ban már át is adják a forgalomnak. Az elképzelésnek nem kevés ellenzője van, függetlenül a politikai szimpátiától.

A metrópártiak a 4-es vonal meghosszabbítására esküsznek, megint mások a keskeny Thököly utat tartják túl szűknek, és félnek, hogy autóikkal ezen a szakaszon araszolniuk kellene. Azonban a nagykapacitású és jól megépített villamosnak igazából nincsen elfogadható alternatívája. A metró túl drága lenne, illetve a zuglóiak és újpalotaiak jelentős részének utazási célpontja a Baross tértől nem feltétlenül a Kálvin tér – Kelenföld irányába esik.

 

A villamos seregnyi autóbuszt váltana ki, bár gyorsjárati jellege miatt megmaradna néhány párhuzamos járat, amelyek az összes eddigi megállójukban továbbra is megállnának. Nem a villamossal van a baj, hanem a Baross téri végállomás ötletével. Ez ugyanis a lehető legelhibázottabb döntés volna. Szakemberek szerint ebben az esetben újból létrejönne egy jó ideje megszüntetett átszállási kényszer. Továbbá ebben az esetben a párhuzamos buszok nagy részét továbbra is fenn kellene tartani. Ha olyan jelentős csomópontot, mint a Blaha Lujza teret a Nagy körúti villamosokkal vagy az Astoriát a Kis körúti villamosokkal nem ér el az új járat, akkor fejlődésről, a közlekedés lényeges javulásáról nem beszélhetünk! Tudják ezt a közlekedésszervezők is, de jelenleg nincs erre forrás.  

 

Nézzük akkor mire van!

 

1.A Baross tér – Újpalota, Szilas patak fővonalra – gyorspálya kiépítésére.

2.A Mexikói úti vágányok ismételt üzembe helyezésével az Erzsébet királyné úti vonalcsoport összekötésére, valószínűleg egy Baross tér – Pestújhely, Mézeskalács tér viszonylatra.

3.Újpalotán egy deltavágány építésére, hogy a fővonalról az Erdőkerülő utcai (mai 69-es) villamos végállomása felé is lehessen közvetlen járatot indítani.

4.A Festetics utcai vágányok bekötése a Baross térre, és ezen járnának át a 24-es villamosok, például Újpalotára.

 

A felmerülő aggályok között szerepel az aluljáró födémjének esetlegesen nem megfelelő teherbírása, és az egyes villamosjáratok elosztása úgy, hogy mindenhol összehangolt és megfelelő lehessen a menetsűrűség. Szó van még egy Bosnyák téri új vágánykapcsolatról is.

Közlekedés szakmai és BKK-s informátoraink szerint egyesek az Astoriánál levő végállomás ötletét forszírozzák. Bár jelenleg forrás csak az előbb vázolt négy pontban foglaltakra van,  az Astoria geometriailag és forgalmi szempontból sem megfelelő hely végállomásra. Ennek ellenére jóval hasznosabb lenne mint a Baross téri végpont, de az ide tervezett hat viszonylatot aligha bírná visszafordítani. Azért hat, mert a Népszínház utcai vonalakat is bekötnék a Rákóczi úti tengelybe, a Korvin áruház előtt fektetnék le az összekötővágányokat. (Ez sem újdonság, volt már ilyen.)

 

 

Az igazi és az egyetlen valóban költséghatékony és egyben környezetbarát megoldás a villamosok újbóli átvezetése lenne az Erzsébet hídon.

Ezt hangsúlyozta ki a Lehet Más a Politika (LMP) budapesti képviselője, Csárdi Antal is közelmúltbeli sajtótájékoztatóján. A zöld politikus a 3-as metróra való átszállás lehetőségének feltétlen biztosítását is kiemelte. Bár az Erzsébet hídon is visszaépítendő villamosra jelenleg nincs betervezve költség, a hozzáértő szakemberek véleménye szerint csak akkor van igazán értelme a Thökölyi út – Rákóczi úti villamos-tengelynek, ha az Budára is átvezet és ott több felé szétágazik.

 

Visszaépítkezések:

 

A budapesti villamos-történelemben számos példa akad rá, hogy korábban megszüntetett villamospályákat visszaépítettek vagy azok újbóli kiépítését tervbe vették:

 

-Thököly úti vonalszakasz;

-Mexikói úti vonalszakasz;

-Bem rakparti vonalszakasz (most épül);

-Török utcai vonalszakasz (most épül);

-Frankel Leó utcai beforduló ív (az eredetihez képest másik irányban - most épül);

-Moszkva téri közvetlen (nem Széll Kálmán téri!) vágánykapcsolat a Margit körút és a         Krisztina körút között (most épül);

-Budafok – Campona vonalszakasz;

-Pacsirtamező utcai vonalszakasz, esetleg részben a Lajos utcában;

-Deák tér – Lehel tér vonalszakasz.

 

Ezeken kívül teljesen új villamosvonalak, szakaszok építése is tervben van, például a 42-es a Havanna lakótelepre és a Gloriett lakótelepre, az 1-es villamos kelenföldi és Bécsi úti meghosszabbítása, a Pesterzsébeti villamos és a 2-es villamos összekötése, Újpalota – Újpest közti villamos, 3-as villamos meghosszabbítása Csepelre, és szintén meghosszabbítása Angyalföldre, a Műegyetem rakparti vonal, továbbá esetlegesen a 2-es járat északi meghosszabbítása a Jászai Mari tértől. Gondolkodnak a kőbányai egykori 36-os vonal visszaépítésén is, de azt egyben jelentősen meg is hosszabbítanák.

A felsorolásaink nem feltétlenül teljesek.

 

Kertész Z István/kép: fortepan

 

 


További hírek

  Mese, mese, Maglód
2018. 05. 26. 00:01 maglodi-hirhatar.hu
  Ezért növekszik folyamatosan az ingázok száma
2018. 05. 25. 21:52 gyomroi-hirhatar.hu
  Félmilliárdos támogatást nyert a falu – nem „fentről jött”, leszavazta a fideszes testület
2018. 05. 25. 19:01 hirhatar.hu
  Már értjük, miért menekül a CBA-alapító Baldauf: ezt a reklámot mi sem élnénk túl
2018. 05. 25. 18:30 hirhatar.hu
  Nemhiába harcol a kormány – divatosak a nyári katonai gyerektáborok is
2018. 05. 25. 18:00 hirhatar.hu
  Saller Sallainak – kizárták az LMP-ből
2018. 05. 25. 15:00 hirhatar.hu
  A megtámadott Hadházyt büntette a pártja - ezért súlyosbítást kért önmagára
2018. 05. 25. 14:30 hirhatar.hu
  Kunhalmi helyett Molnár Zsolt lett az MSZP fővárosi elnöke
2018. 05. 25. 14:00 hirhatar.hu
  Kihez kerül..? - Több mint 3 milliárd forint elkölthető keret maradt a SZÉP-kártyákon
2018. 05. 25. 09:07 hirhatar.hu
  A kormány helyett egymás haját tépi az ellenzék: Szabó Tímea hazugságokkal vádolja a Liberálisokat
2018. 05. 25. 09:06 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport