Újabb kutatások bizonyítják, hogy a közösségi média rossz hatással van a kritikai gondolkodásra. Gondolkodás nélkül átveszünk és megosztunk tartalmakat, anélkül, hogy ellenőriznénk őket, ezzel pedig könnyen manipulálhatókká válhatunk.
A
nyest.hu a Daily Mail kutatási eredményeire hivatkozik, melyek szerint a közösségi oldalak használata csökkentheti az analitikus gondolkodási képességünket. Dr. Iyad Rahwan, az edinburgh-i egyetem kutatója arra jött rá, hogy az ilyen típusú hálózatok használata hosszú távon kikezdi a józan ítélőképességünket, emiatt kevésbé tudunk önállóan problémát megoldani.
A közösségi oldalakat egyre inkább informálódásra is használjuk, de mivel a Facebookon az információ hihetetlen sebességgel és mennyiségben terjed, annak követése igencsak megnehezíti az elemző gondolkodást.
Rahwan szerint a közösségi médiának köszönhető tájékozottságunk felszínes és csalóka. Kutatásában arra volt kíváncsi, hogy a közösségi hálózatba való bekerülés milyen hatással van az egyén tanulási képességeire. A kísérletben egy 20 főből álló csoport tagjainak tette fel újra és újra ugyanazokat a kérdéseket.
Az egyik feladatban a résztvevők a következő feladatot kapták: van egy ütő és egy labda, amelyek együtt 1,10 fontba kerülnek, és az ütő 1 fonttal többe kerül, mint a labda. A kérdés az, hogy mennyibe kerül a labda. A legtöbb ember számára az intuitív válasz az, hogy a labda 10 pennybe kerül. Valójában azonban a helyes válasz az, hogy a labda 5 pennybe kerül.
Annak ellenére, hogy a kérdéseket újra és újra föltették a résztvevőknek, ők ragaszkodtak az eredeti válaszukhoz, és csak az esetek negyed részében adtak helyes választ. Ezután egy másik csoport tagjainak tették fel ugyanezt a kérdést. Első körben egyedül kellett válaszolniuk, de aztán később csoportokban láthatták egymás válaszait. Akik egy csoportba tartoztak, megnézve egymás válaszait, rájöttek, hogy rossz választ adtak, és korrigálták magukat. Ugyanakkor ebből nem tanultak, ugyanis a második, és a harmadik kérdésre nem adtak összességében több jó választ.
Tehát elmondhatjuk, hogy a résztvevők anélkül másolták le a többiek megoldását, hogy értették volna, hogy miért az a helyes, azaz valójában nem gondolkodtak el újra a feladaton. „Úgy láttuk, hogy az emberek nem gondolják át újra a válaszukat, mert az túl sok időt és energiát venne igénybe. És a mindennapokban nincs időnk és energiánk, hogy mindent ellenőrizzünk” – mondja a kutató.
Úgy tűnik tehát, hogy a közösségi oldalak olyan közösséget teremtenek, ahol mind jobban hagyatkozunk mások értesüléseire, és azokat hajlamosak vagyunk kritika nélkül átvenni. A kritikai gondolkodást tehát feláldozzuk az idő oltárán – bízva abban, hogy mindig találunk majd olyasvalakit, aki a helyes választ tudja, egy véleményvezért, akire bármikor hagyatkozhatunk. És aki majd megmondja, mit gondoljunk...