A mostani tanári tiltakozó akcióhullámot a kormány – szokás szerint – próbálja a politikai térbe tolni, mondván, hogy miért pont a választások előtt lángolt fel a tiltakozó akció. A pedagógus szakszervezetek, illetve a tiltakozással egyetértők viszont hangsúlyozzák, ez már csak azért sincs így, mert a tiltakozás egészen 2016-ra vezethető vissza.
„A magyar iskola eredménytelen és méltánytalan, az a műveletlenség újratermelésnek intézménye” – nyilatkozta a Hvg-nek Knausz Imre oktatáskutató.
Erre próbálták felhívni a két nagy pedagógus szakszervezet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és a Pedagógus Szakszervezet által meghirdetett január 31-i kétórás figyelmeztető sztrájkkal. Ezt azonban az EMMI jogilag próbálta ellehetetleníteni, és a március 16-tól belengetett határozatlan idejű sztrájkot úgy próbálta megakadályozni, hogy az „elégséges szolgáltatás” úgy írja elő, hogy az teljesen láthatatlanná és értelmetlenné tegye a tiltakozást.
Ennek ellenére a sztrájk szerdán elkezdődött, rengeteg iskola csatlakozott hozzá, számos szervezet, intézmény, közösség és magánemberek fejezeték ki szolidaritásukat, a diákok pedig a Kossuth téren álltak ki a tanáraik mellett.