HÍRHATÁR ONLINE - A klíma a vonaton sem megoldás a hőség ellen – a kirúgott vagonablak okai

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2024.10.15.
 Kedd
Ma Teréz napja van.
Holnap Gál napja lesz.
   EUR árfolyam
   400,37 Ft
   CHF árfolyam
   425,88 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2022. 07. 05. 20:31     


A klíma a vonaton sem megoldás a hőség ellen – a kirúgott vagonablak okai
Több hírportál is közölte, hogy a MÁV Zrt egy Münchenbe induló járatán egy kislány a melegtől rosszul lett, míg egy másik utas ezért kitörte a vagon egyik ablakát.

Az adott vasúti kocsiban elvileg lett volna légkondicionáló berendezés de az elromlott. Tovább fokozta a problémát, hogy az ablakok mechanikusan nem voltak nyithatók. Az más kérdés, hogy ilyen vagonokat nem is lenne szabad gyártani – bár erre jelenleg még nincs rendelet vagy törvényi szabályozás.

 

Reprezentatívnak nem nevezhető felmérésünk alapján körülbelül az utasok 33% utálja a légkondit a vonatokon, míg 10 %-a rendkívül ellenzi. Ezért jó fél évvel ezelőtt, tehát egyáltalán nem a hőség idején, megkérdeztük a MÁV Zrt-t, hogy miért nem lehetne legalább kísérleti jelleggel bevezetni, hogy minden szerelvényen legyen legalább egy, mesterségesen nem hűtött vagon, vagy kocsi rész? Kérdeztük azt is, hogy az új hatrészes nagyon modernnek kikiáltott Kiss emeletes szerelvényeken miért nem lehetne ezt megoldani? Továbbá indoklásként megírtuk, hogy ahol választani lehetett a légkondis Bz motorkocsi és a nem hűtött között, a megfigyelésünk alapján a légkondi nélküli kocsit kb. 75 % választotta, igaz, ez nem a mostani közel negyven fokos melegben történt, de nyári időszak alatt.

 

Érdeklődésünkre a Kommunikációs Igazgatóság az alábbi választ küldte:

 

"Jelenleg a nem IC vonatokban a klímás és a nem klímás járművek jellemzően vegyesen közlekednek, egy adott járműtípusból is (például a kérdésben említett Bz szerelvények esetében is) lehet klímás és nem klímás. Így ezt a választási lehetőséget most nem tudjuk megvalósítani, mivel a klímás és a nem klímás járművek számára teljes mértékben elkülönített szerelvényfordulók nem készülnek. Abban az esetben, ahol fixen klímás járművek közlekednek, ott megvalósíthatók lesznek a kérések.

 

 A KISS motorvonatokban kocsinként két klímaberendezés található. A klímaberendezések a külső hőmérséklet függvényében határozzák meg a kocsi belső hőmérsékletét a nemzetközi előírásban előírtak szerint. A szabályozott értéktől ± 3 C fokkal lehet eltérni. Ezen eltérés mértékét a mozdonyvezető állítja be központilag a teljes motorvonatra. Külön a kocsikban nem lehet beavatkozni az elvárt hőmérsékletbe."

 

A MÁV Zrt hivatalos válaszából az derül ki, hogy vagy nem értik vagy nem akarják érteni a probléma lényegét.

 

Ellentmondásos válaszukban arról írnak, hogy úgynevezett klímás és nem klímás vagonok egyes szerelvényekben vegyesen közlekednek. Mi meg azt kérdeztük az utasok érdekeire tekintettel, hogy miért nem lehet minden szerelvénybe besorozni legalább egy nem klímás kocsit? A BZ motorkocsikat éppen példaként hoztuk fel a MÁV-nak, hogy azt tapasztaltuk, hogy, ahol az összesen két motorkocsiból álló szerelvényen az egyik nem volt hűtött, mivel lehetett választani, az utasok döntő többsége oda szállt fel. A Kiss emeletes vonatoknál miért nem lehet műszakilag megoldani, hogy a hat részből legalább egyben ne legyen hűtés, vagy kevésbé legyen erős, mint a másik öt részben és ezt piktogrammal jelezhetnék is?

 

Most egy utas kitörte a vagon ablakát, de nem rombolási szándékból, hanem az üzemeltető hibájából. A rendőrség kiszállt a helyszínre a vonat összesen (nem csak ezért) nyolc órát késett. A hírportálok közlései alapján valószínűleg arra gyanakszunk, hogy a MÁV Zrt. most sem volt a helyzet magaslatán.

 

Kertész Z István; kép: illusztráció

 

 


További hírek

  DIY ötletek: hasznosítsuk újra a ház körüli alapanyagokat
2024. 10. 15. 12:15 hirhatar.hu
  A műanyag elviteles dobozok és poharak előnyei és hátrányai
2024. 10. 15. 12:15 hirhatar.hu
  Mit (t)együnk az egészséges bőr érdekében?
2024. 10. 15. 12:05 fovarosi-hirhatar.hu
  Mi a helyzet a nyugdíjpénztárakkal?
2024. 10. 14. 10:59 kecskemeti-hirhatar.hu
  Fókuszban a lábazati vakolat
2024. 10. 14. 10:30 13keruleti-hirhatar.hu
  Útmutató a teherautók biztonsági rendszerének alkalmazásához
2024. 10. 14. 10:24 fovarosi-hirhatar.hu
  Nem vették meg Torgyán József egykori villáját, olcsóbban eladó
2024. 10. 14. 10:04 hirhatar.hu
  Kövér 14 millióra büntette Gyurcsányt
2024. 10. 14. 10:04 hirhatar.hu
  Horváth Csaba után Tóth Csaba is távozott, lemondott a zuglói MSZP vezetéséről
2024. 10. 14. 10:04 hirhatar.hu
  Első magyar helyszínként csatlakozott Pécs
2024. 10. 14. 02:34 pecsi-hirhatar.hu





IMPRESSZUM | SZABÁLYZAT

(c)2o15-2o23 Hírhatár Lapcsoport