Az átmeneti művészi alkotmányról ugyanis tökéletesen be lehet látni a környékbeli lakásokba, ezt pedig az egyik érintett társasház egyik lakója, egy férfi kihívásnak vette, olyannyira, hogy egy hete meztelenül jelent meg az erkélyén a közönség nagy ámulatára, csak az arcát rejtette el egy könyv, az ágyékát pedig egy fügefalevél mögé.
„Mint a szentendrei művészet barátja és ismerője, és művészetelméleti írásokat kedvvel olvasó városlakó úgy érzem, hogy léptékhelyes és arányos, békés, performatív védekezési formát választottam a Múzeum arrogáns és tolakodó fellépésével szemben. Ezért mutattam fel a maga kikezdhetőségében pőreségem és ezért választottam a fügefalevelet, mint a művész kánon nyelvezetében ismert elemet, a bűnbeesés, az intimitás és tabu réges-régi szimbólumát…” – írta később a gesztusról az Indexnek.
És úgy tűnik, a múzeum megértette a célzást, és hasonló gesztussal válaszolt, az egyik munkatársnője ugyanis szintén meztelenül jelent meg a magaslesen nemrég. Az ezt kísérő közlemény így hangzik:
„Az Art Capital részeként a szentendrei Czóbel Múzeum kertjében június 9. óta látogatható a neves képzőművész, Mátrai Erik Kilátás című műve – egy magasles, amelyre felmászva a Duna-parti város templomtornyainak páratlanul szép látványa fogadja a látogatót. Az egyik szomszédos ház lakója nehezményezte, hogy mindeközben az ő portája is láthatóvá vált, s ezt hangsúlyozandó, egyfajta paradox ’tiltakozásként’ meztelenül kifeküdt az udvarára, ilyen módon felkínálva pucér testének látványát – a templomtornyok alternatívájaként – a látogatók számára. Ez a művészeti gesztus, amelynek hatalmas hagyománya van nemcsak a nagyközönség, de a szakma figyelmét is felkeltette. Kialakult az a vélekedés, hogy a szentendrei meztelen férfi performansza figyelemre méltó művészeti akció.
A művészeti dialógus jegyében a Ferenczy Múzeumi Centrum egyik munkatársnője az elismerés adekvát formájaként tegnap – nyitvatartási időn túl – meztelenül felsétált a magaslesre, ilyen módon reagálva a múlt heti, elhíresült pucérkodásra. A meztelen, csinos hölgy látványában kizárólag a »meztelen férfi« részesülhetett, aki ilyen módon kapott, ha nem is hivatalos, de mindenképpen pozitív gesztusnak szánt viszonzást. A múzeum egyúttal – a művésszel közösen – újra megbeszélést kezdeményezett a szomszédos lakókkal a magasles miatt kialakult vita megnyugtató rendezésére” – idézi a szellemes történetet a librarius.hu.