Szabadságharc, megújulás, szabadság, lehet más, korszakváltás 2014-09-02 11:04:05
A változás retorikája
A Fidesz–KDNP (szabadságharc), az MSZP (megújulás), a DK (szabadság), az LMP (lehet más) és az Együtt-PM (korszakváltás) is a vizsgált időszakban* a változás retorikájával kampányolt. Mindez a szavak szintjén maradt. A pártok központi nyelvi szimbólumában vagy öndefiníciójában jelentkezik csupán a változásra való igény vagy vágy. A valóság ettől igen távol áll.
A kérdés az, hogy a hatalmon lévő Fidesz részben miért a változás retorikájával kampányol?
„Míg az magától értetődő lenne, hogy az ellenzéki pártok változást, új korszakot ígérnek, hiszen alternatívát kell kínálniuk, addig szokatlan képet mutat az, hogy a hatalmon lévő Fidesz […] is részben a változás retorikájával kampányol. A közelebbről meg nem határozott, jövőbe vetített új állapot ígérete mellett ugyanakkor alkalmazza a történelmi kontinuitást érzékeltető fogalmakat is, ilyen például a nemzeti, a szent, a hagyomány szó.”
*2010 januárja és 2014 januárja közti időtartam.
A dolgozat teljes terjedelmében a Médiakutató 2014/Ősz számában olvasható. (Megjelenés: szeptember végén.)
Amiről nem szól a tanulmány, csak magánemberként vetődik fel bennem: ki fogja valóra váltani a változást?
|