Helyi oldalak
Kedvenc oldalam
. Ma Jusztina napja van.
A farkasréti villamos története
2019-12-17 13:09:29
A farkasréti villamos története

A farkasréti villamos története

Valóban sokszor előfordul, hogy alig, sőt esetenként egyáltalán nem utaznak az esti órákban a farkasréti villamoson, legalábbis az Apor Vilmos tér és a felső végállomás között. Azonban a körülményeket alaposabban elemezve rá kell mutatni, hogy a környék már több évtizede alaposan át van szőve autóbuszjáratokkal, és a villamost leginkább csak a már említett Apor térig, vagyis a sűrűn beépített vonalrészen veszik inkább igénybe. Nem véletlenül, mert a város tengelye felé, a 110-es és 112-es autóbuszok közlekednek miközben közvetlen villamosjárat nem épült ki.

 

Pedig többször is felmerült, hogy a Jagelló és a Hegyalja utakon és az Erzsébet hídon át legyen közvetlen villamos-összeköttetés a pesti oldallal. Előbb az 1920-as években, majd a 2000-es évek elején vetődött fel, hogy ezt a vonalat úgy lenne érdemes kiépíteni, hogy a Hegyalja út nagyon emelkedő szakaszát alagúttal váltanák ki. Azonban akár, hogy is számolgattak, a várható forgalomhoz képest túl drága lett volna a kivitelezés. Így maradt minden a régiben, a farkasréti utasok a Déli pályaudvarhoz és a Moszkva térre illetve néhány éve a János kórházhoz juthatnak el közvetlenül villamossal. A térségből minden más irányba csak autóbuszok járnak.

 

 

A farkasréti villamos az 1902 decemberi beindulásakor még a Krisztina tértől közlekedett a  temető főbejáratáig. Az alsó végállomás az akkori Budapest fő közlekedési tengelyéhez kapcsolódott, az omnibuszok által is járt: Andrássy út – Lánchíd – Alagút útvonalhoz. A 2,6 kilométer hosszú villamos-útvonal nagy része egyvágányos, kitérős rendszerben épült ki. Azonban ezek a kitérők elég hosszúak voltak, mert forgalmas napokon három – négy villamoskocsi is kikerülte ezekben egymást. Akkoriban a Böszörményi úton kis töltésen haladtak a villamosok, amelyeket nagy kertek, mezőgazdasági területek öveztek. Tehát a jelenlegi vonal alsó része is még kis utasforgalmat generáló vidékies képet mutatott. A forgalmat a két temető-körzet, a németvölgyi és a farkasréti generálta. Ahogy terjeszkedett a városias házakkal beépített terület, úgy nőtt a villamoson az utazási igény.

 

A budapesti villamosokat 1910-től számozzák, előtte színes tárcsák mutatták az útirányt. A számjelzések bevezetése óta 59-es a járat neve, szinte a legrégebbi változatlan jelzésű villamosunk. A következő nagy előrelépés 1913-ban történt, 564 méterrel meghosszabbították a vonalat a mai farkasréti végállomásig. Bár ezt a szakaszt már két vágánnyal építették meg, a hurokforduló csak később készült el. A vonal teljes két vágányusítása  1925 októberére fejeződött be. A főbejáratnál egy aluljáró építésére is elkészültek tervrajzok, amely azonban nem valósult meg. Aki látta, hogy a temetői napokon milyen nagy tömeg kell át az úttestena villamoshoz az, az díjazhatja, hogy ezt a tömeget aluljárón lenne érdemes átvezetni és erre már az 1920-as évek elején gondoltak.

 

 

A vonalat időközben lerövidítették, a Krisztina tér helyett a Déli pályaudvarnál alakították ki az új alsó végállomást. Itt kettős hurokforduló létesült, amely sokkal jobb visszafordítási lehetőséget biztosított, mint az eredeti végpont. A Moszkva tér kiépítésével (akkor Szél K. tér)  oda helyezték át az alsó végállomást. Időközben megjelent a sűrűbben beépített övezet szélén egy közbenső végállomás, a Csörsz utcánál. Egy úgynevezett átlapoló járat, a Déli pályaudvar Erzsébet híd, Rákóczi út felől érkező 75-ös villamos érkezett ide. Így a magasházakkal beépített Böszörményi úton kétféle villamos is közlekedett. Később a 75-ös helyett a 60-as jelzésű villamos jött fel a Csörsz utcáig, hasonló útvonalon.

 

A Csörsz utcai végállomást 1972-ben számolták fel, a 2-es metró budai szakaszának megnyitásával. Így a Déli pályaudvart követően az 59-es ismét egyedüli villamosozási lehetőség maradt a környéken, ráadásul az egyébként igen strapabíró egy kocsis villamosok alig bírták a forgalmat. A jelenség ugyan az volt, mint ma, utasforgalmi szempontból két nagyon különböző szakasza van a farkasréti villamosnak. A jelenlegi menetrend szerint estig az 59-es villamosok Farkasrétről a János kórházig közlekednek, de körülbelül este héttől: 59A jelzéssel az alsó végpont a Moszkva téren van.

 

Kertész Z István/képek: Fortepán, Németh és a szerző gyűjteménye.

 

 

 

További híreink
Kiderült, hányszor utazott rendőrségi helikopterrel Szijjártó idén
A tárcavezetők közül csak Szijjártó Péter repült idén rendőrségi helikopterrel, a külügyminiszter hétszer utazott az ORFK gépeivel – ez derül ki a rendőrség Népszavának k...
2020-09-24 20:29:55, Hírek, Aktuális2 Bővebben
"Az államtitkár, mint a tahóság csimborasszója"
Tegnap este az ATV vendége voltam. Előfordult már hasonló eset itt is, máshol is. De olyat még sosem tapasztaltam, mint amiben tegnap este volt részem az ATV stúdiójában ...
2020-09-22 16:35:39, Hírek, Aktuális2 Bővebben
Lemondott egy fideszes polgármester Fejér megyében
Lemondott szeptember 30-ai hatállyal a Fejér megyei Perkáta polgármestere, Somogyi Balázs, valamint Bogó Anikó alpolgármester és Szilasy László önkormányzati képviselő. M...
2020-09-22 16:35:37, Hírek, Aktuális2 Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Kemény hangú közleményben kelt ki a vírustagadó orvosok káros kommunikációja ellen a Magyar Orvosi Kamara. Dön...
Bővebben >>