Helyi oldalak
Kedvenc oldalam
. Ma Ervin napja van.
Az utas szólt, hogy induljon tovább a villamos
2016-08-21 15:31:28
Az utas szólt, hogy induljon tovább a villamos

Az utas szólt, hogy induljon tovább a villamos

A budapesti villamosközlekedésben az utóbbi időben számos olyan probléma merült fel melyeket kis jóindulattal és hozzáértéssel el lehetne kerülni és így az utasokat sem bosszantaná fel a BKK és a BKV. Természetesen más közlekedési ágazatokban is előfordulnak bosszantó, könnyen kiküszöbölhető esetek, de a villamosok esetében tapasztalható problémák igen jelentős számú utast érintenek kellemetlenül.

 

Nézzünk néhány példát a sokféle bosszantó esetből!

 

Hétköznap este nyolc tájban a Blaha Lujza téri megállóban a 4-es villamos három lámpaváltást is kivár. Valahol a szerelvény elején egy utas még beugrik a záródó ajtók között, amire a jármű vezetője ingerültem beleszól a mikrofonba, „A repülőre is így száll fel?..”. A villamosvezető önhatalmúan úgy dönt, hogy nem megy tovább. Viszont egy másik utas a vészbeszélőn, az utastársak nagy tetszésére figyelmezteti a BKV alkalmazottját, hogy az a feladata, hogy elvezesse a villamost, erre megindul a jármű. Következmény: mögötte két szerelvény is feltorlódik. Így bukik el a még este is igen nagy forgalmú körúti villamos egyenletes járatkövetése. Azt nem tudjuk, hogy a diszpécser érzékel-e valamit, de intézkedés nem történik.

 

Szintén Blaha Lujza tér, szintén hétköznap, de már késő este, úgy tíz óra után két ikerbe kapcsolt Tátra típusú villamos-szerelvény jön, tanulóvezetők ülnek a kormányoknál. Egymás után érkeznek, és a Népszínház utcai forgalmas csomópontban váltanak irányt, hosszú percekre lebénítva a 4-es és a 6-os villamosok mind két irányú közlekedését. Az utasok most bátrabbak, többen követelik az indulást. Az egyik 4-6-os nagy nehezen elindul a Petőfi híd irányába, de olyan lassan, hogy mindenhol pirosat kapjon. Így büntet egy magyar villamosvezető „úr”. Diszpécser megint nem érzékel semmit, villamos feltorlódás viszont ismét van. Érdekes lenne megtudni, hogy kinek a felelőssége, hogy a mindig forgalmas nagy körútra egyszerre, egymás mögött két tanulójárat menetét is engedélyezze.

 

 

Ideiglenes végállomás Budán a Rudas fürdőnél. A Dél-budai villamosvágányok felújítása miatt innen indul az 56A és a 19-es villamos. Vasárnaponként a 19-es villamos a meghirdetettnél mindig 3 perccel később hagyja el az egyetlen végállomási vágányt, így nem tud beállni az 56A jelzésű járat. Az utasok pontosan három percig várják a szerelvényben, hogy végre kinyíljanak az ajtók, és ez ismétlődik egész nap. A forgalmas úttestre mégsem pakolhatja le utasait a hűvösvölgyi szerelvény vezetője – ez érthető. A 19-esek 10 percenként indulnak, miután plusz három percet még álldogálnak a végállomáson. Aztán a jó pályán még az új villamosok is csak cammognak, olyan bő az adott menetidő a tényleges forgalomhoz képest. És tényleg nagyon laza minden, négy megállót megtéve, a Batthyány téren újabb 3-4 percet vár a továbbindulásra a villamos. A hosszú Batthyány téri álldogálás még akkor sem indokolt, ha a teljes útvonalukon járnak a budai fonódó villamos szerelvényei, de így, hogy a Rudas fürdőnél véget is ér a menet, igazán semmi nem indokolja az időkiegyenlítést szolgáló várakoztatást.

 

 

Vasárnap reggel az 1-es villamos halad Dél-Budáról északra. Vagyis csak haladna, mert minden közbejön, ami közbejöhet. A ferencvárosi kocsiszínnél hosszan várakozunk, hogy beálljon elénk egy másik szerelvény. Azt nem tudni, hogy miért nem ő vár a forgalomban már utasokat szállító villamosunk helyett. Beáll elénk, de megkésett szerelvényünket sokan „támadják” a megállókban, mert az előttünk járó nem vesz fel utasokat. Viszont a Salgótarjáni útnál újabb szerelvény kanyarodik elénk és ez sem vesz fel utasokat, viszont ki is áll a Stadionoknál lévő tartalékvágányra. Mögöttünk már látszik egy menetrendi szerelvény, 10 perces követési idő ellenére utolér. De nem indulunk el a Stadionok megállóból, mert kiderül, hogy műszaki okok miatt nem lehet. (Elromlott a villamos vagy a türelem fogyott el – nem tudni.). Így leszállunk és utasok nélkül viszont már elindul a mi szerelvényünk is. Végre megérkezett a mögöttes szerelvény, vasárnap reggel révén is annyian vagyunk rajta, mintha csúcsidőszakban volnánk. A további vonalszakaszon csupa olyan dühös ember száll fel, akik akár 20 percet is várhattak a járatra.

 

 

Moszkva tér: ha nem is minden menetnél, de gyakran előfordul, hogy a Móricz Zsigmond körtér felé tartó 17-es villamos elé, amely éppen az időkiegyenlítés miatt perceket várakozik az itteni megállóban, egy 59-es fordul be. E két járatnak már csak a Déli pályaudvarnál van közös megállója, de annál a peronnál egyszerre csak egy szerelvény tud ajtót nyitni. Így az Óbuda és Újlak felől érkező és a Farkasrét irányába átszállni kívánó utasoknak esetenként 12-15 perceket kell várakozniuk. Mivel az 59-esről a legritkább esetben lenne átszálló utas a 17-esre, ezért célszerű lenne úgy alakítani, hogy ez a járat hagyhassa el előbb a Moszkva teret.

 

Természetesen az esetek egy részéről megkérdeztük a BKK-t is, de eddig tőlük válasz nem érkezett. Nevét elhallgatni kérő BKK-s szakember arra hívta fel a figyelmet, hogy előfordulhat, hogy a diszpécser utasítja a járművezetőt a lassabb haladásra, éppen a torlódások elkerülése érdekében vagy az egyenletesebb járatkövetés miatt, de a fenti esetekben ez nem merülhetett fel. A menetrendi anomáliákat viszont ő is érthetetlennek tartja.

 

Amint megérkezik a feltett kérdéseinkre a BKK válasza, azokat közöljük.

 

Kertész Z István/kép: Pigniczky András

További híreink
Nehogy tragikus hős legyen
Míg a kérdésén gondolkodtam, „Hogy bírod lelkileg ezt a sok valóságot a fejedben?”, ő már válaszolt is: „Ha engem kérdezel, én fáradt vagyok a félelemtől” – Bruck András ...
2024-04-21 10:22:54, Hírek, Aktuális2 Bővebben
Állami revizorok ellenőrzik titokban a betegeket a kórházakban
Az orvosok és az egészségügyi szakdolgozók munkáját és kórházi jelenlétét mostantól váratlanul ellenőrizhetik, a hét akármelyik napján, minden napszakban. Az Országos Kór...
2024-04-21 10:22:52, Hírek, Aktuális2 Bővebben
Havas Henrik építené Gattyán György médiabirodalmát
A politikusok korrupciós ügyeit és a gazdasági szereplők visszaéléseit szeretné felgöngyölíteni oknyomozó csapatával Havas Henrik. A legendás televíziós szakember a napok...
2024-04-18 17:49:41, Hírek, Aktuális2 Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Rendkívül bonyolult, oldalsó-koponyaalapi műtéteket végeznek a Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ fül-orr-...
Bővebben >>