Több helyről begyűjtött információink és bizonyítékaink alapján kijelenthetjük, hogy egyes állomások között rövidebb a távolság, mint amennyit az utazásért a vasúttársaság kér. Kérdéseinkre a MÁV-tól eddig több, egymással szöges ellentétben álló választ kaptunk. Így kénytelenek voltunk egyértelmű állásfoglalásra kérni a MÁV elnök vezérigazgatóját, Dávid Ilonát. A legutolsó válaszban, amit nyilván nem ő, hanem a munkatársai írtak, Ferenc József idejére utaltak vissza, hogy már akkor is a mai adatok szerepeltek a menetrendkönyvben és ez a díjszabás alapja. A többi nem fontos: sem a mozdonyvezetők könyve, sem a méterre pontosan megrajzolt térképek, se a térinformatikai rendszerek, de még a hivatalosan használt útvonalkönyvek sem. A menetrendkönyv száz éve fennálló tévedése a kizárólagosan helyes adat. Nem számít az sem, hogy sok embernek van GPS készüléke és az sem, hogy ezzel a tévedéssel sok pénzt vesznek ki az utasok zsebéből - nem éppen törvényesen.
Korábbi kérdésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt válaszolta, hogy az utasnak a valóban megtett távolságért kell fizetnie. Így ismét leírjuk, hogy a Budapest, Nyugati pályaudvar–Kismaros közti beutazható távolság 44,4 kilométer, tehát 50 helyett 45 kilométeres bérlet illetve jegy dukálna hozzá, míg Rákosrendező és Szob között éppen 60 kilométert tesz meg az utas, így nem érthető miért kér 70 kilométeres jegyet és bérletet a MÁV? Amennyiben a MÁV-nak bizonyítékai vannak, hogy mi tévedünk és nem, mint egy megváltoztathatatlan szentírásra hivatkozik a menetrendkönyvre, akkor készek vagyunk azokról is beszámolni. Azonban a most rendelkezésre álló dokumentumok is mind a MÁV-tól vannak, amelyek bizony egyértelműsítik a felvetésünket. Mivel most már a MÁV Zrt elnök-vezérigazgatója is tud a problémáról, azt sürgősen meg kellene oldani, és új, az utasok számára igazságos díjszabást 30 napon belül bevezetni. Nem kell hozzá más csak kijavítani a menetrendkönyvben az állomások előtt lévő kilométerszámot a valóságos állapotnak megfelelően!
Kertész Z István, szakújságíró
A MÁV Zrt elnök-vezérigazgatójának, Dávid Ilonának a megbízásából küldött válaszlevél.
Tisztelt Kertész Úr!
Elnök-vezérigazgató asszonynak küldött megkeresése kapcsán az alábbi tájékoztatást adjuk:
A vasúttársaság 1914/15. évi menetrendkönyvében is már a mostani távolsági adatok szerepeltek a Budapest–Vác–Szob vonal esetében; a vasútvonalon azóta nem történt olyan jellegű, jelentős nyomvonalváltozással járó átépítés, amely miatt több kilométerrel változott volna a távolság az egyes szakaszok tekintetében. A vasúttársaság szakágainak különféle térképei, távolsági táblázatai esetenként egyes szakágak műszaki elemeihez kapcsolódnak, így például vasúti jelzők közti távolságok, biztosítóberendezési alapú térképek, földtulajdoni adatbázisok stb. A díjszabási távolságok meghatározása a menetrendkönyv kilométeradatai alapján történik.
Üdvözlettel,
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
|