Meglepődnének azok, akik egy időgéppel visszautaznának 1929-be, Angliába, ahol ezzel a XXI. században jól ismert felirattal találkoznának: TESCO! Íme a TESCO nevének eredete és az áruházlánc alapítója!
Nem sok népi legenda kering Magyarországon a Tesco nevezetű üzletlánc hajdani tulajdonosáról és eredetéről.
A mai szegényeket és a dúsgazdag elitet egyaránt olcsón és szinte minden szinten kiszolgáló Tesco-t egy zsidó származású, Lengyelországból Nagy-Britanniába emigrált család sarja, a képen is látható Jack Cohen alapította, közel 100 évvel ezelőtt! De hogyan?
Jack Cohen - születési nevén Jacob Edward Kohen - Angliában, a Királyi Légierőnél szolgált, ahonnan leszerelése után a légierőtől kapott pénzből 1919-ben indította el élelmiszeripari vállalkozását. Az 1898. október 6-ai születésű Jack Cohen ekkor mindössze 21 éves volt és szerényen kezdte: talicskával járt cukorszirupot és halkrémet értékesíteni. 5 évvel később már saját teamárkával is szolgált, amit T. E. Stockwell szállított. Így alakult ki a T. E. Stockwell és Cohen név összeolvasztásából a rövidítés: TESCO. A márkanév 1924-ben lett létrehozva.
Jack Cohen - aki 1929-ben nyitotta meg a nyitóképünkön is látható első Tesco üzletét (mindjárt a "MODERN" felirattal reklámozva) - a ma is bejáratott Tesco-s módszert alkalmazta, a "Halmozz fel sokat, add el olcsón" modelljét. Mint azt Phil Lyon egyetemi tanár és gazdaságtörténész a BBC-nek nyilatkozta: Cohen "megértette a piac működését, azt, hogy hogyan kell tömegeket kiszolgálni, ezzel pedig meghatározó pozíciókat szerzett".
Jack Cohent - aki saját kezében fogta össze a terjeszkedő hálózatot - hamarosan "Slasher Jack"-ként (azaz Árleszállító Jack -ként) kezdték emlegetni. 1955 és 1960 között - mindössze 5 év leforgása alatt - 500 üzletet nyitott!
A Tesco számára ma is példaképül szolgálhat hajdani önmaga, mivel a Cohen által már a hatvanas években bevezetett pontgyűjtő akciók ma is a mindennapi vásárlók életének részét képezik. Akkoriban a vevők úgynevezett "green shield stamp"-eket, "zöld pajzs bélyegző"-ket kaptak, amiket összegyűjtve akkoriban is hasonlóan válthattak háztartási és egyéb használati cikkekre, ahogyan manapság. A pontgyűjtő módszer továbbfejlesztett változata a Tesco-s klubkártya, amivel ma már a Földön közel három magyarországnyi, több mint 27 millió ember rendelkezik, és ez a szám napról napra bővül.
A Tesco Gazdaságos termékeket először a hajdani alapító, Jack Cohen Angliájában vezették be, 1993-ban.
Sir Jack Edward Cohen 1979. március 24-én halt meg, de az általa létrehozott Tesco máig halhatatlan.
Cikk: Molnár F. Árpád