Kell-e a budapestieknek Red Bull Air Race repülősverseny? |
2016-07-19 16:40:31 |
A Red Bull cég termékei reklámozása céljából látványos vándor repülőversenyeket támogat. Ez a nyereséges verseny-vállalkozás a légi parádéihoz az egész világon olcsó helyszíneket keres. Budapesten megtalálta, mert csak a területhasználati díj 10%-át kell kifizetni és világörökségi helyszínt kap érte cserébe – véli a képviselő: -Éppen azért fordultam adatigényléssel a Főpolgármesteri Hivatalhoz, hogy megtudjam, a nagy légszennyezést és zajterhelést okozó látványosság mennyi pénzzel járul hozzá a keletkező károk enyhítéséhez. Kiderült, hogy a teljes belvárosi Duna-partot egy hétig lezáró repülő-show mindössze 750 ezer Ft-ot fizet. A 6,5 milliós kedvezményt azért kapta, mert „ a nagy érdeklődésre számot tartó közterületi rendezvény, ingyenesen látogatható”. Elfogadott döntési rend híján mindenki csak a maga ízlése szerint foglalhat állást, hogy ez megfelelő indok-e egy egészségkárosító rendezvény engedélyezésére, sőt támogatására.
Érdemes megnézni az Air Race honlapját: más országokban nem a város közepén repülnek, hanem a tengerparton, a lóversenypálya fölött vagy gyönyörű, zöld füves, széles völgyben. A verseny valóban népszerű és látványos, nem véletlenül fizetnek a rakparton kialakított VIP páholyokért a nézők.
A különböző közösségi oldalakon megy a vita, hogy azért mert sokan szeretik és nézik, jogos-e, hogy a helyben lakók életét egy hétig megkeserítik. Jelentős azok száma, akik úgy vélik, hogy a rendezvény emeli az ország presztízsét, jó hírét. Így váltak nemzetközi szinten is ismertté remek pilótáink és a rendezvény sok turistát vonz Budapestre. Szerintem ezek fontos szempontok, ezért magam is indítottam szavazást a „Budavárvédők” facebook-csoportban, hogy megtudjam, ki hogyan vélekedik a parádéról. A zaj elviselhetőségéről kérdezte az olvasókat az ittlakunk.hu portál is. Látható, hogy a válaszadók nem zárkóznak el minden rendezvénytől, de kifejezetten zavarja őket a zaj, és a rendezvénnyel járó egyéb kényelmetlenségek. Nem az a legnagyobb baj tehát, hogy évente két napig van egy látványos repülőparádé, hanem az, hogy a környék egy hétig le van zárva, hogy az edzőrepülések zaj- és légszennyezése több napon át tart, hogy az idejutás nincs kitalálva és megoldva, az itt lakók és az itt dolgozók nem tapasztalhatják meg mindennek az előnyeit, miközben viselni kénytelenek a károkozást és a kellemetlenségeket.
A legnagyobb baj tehát az, hogy a fővárosnak nincsen közterület-hasznosítási (közterület-gazdálkodási) koncepciója. Ha lenne, akkor nem egyedi mérlegelés, hanem mindenki számára ismert és szakmailag megalapozott szempontok szerint dőlne el, hogy milyen rendezvény kap engedélyt és támogatást. Ma ez a haveroknak való osztogatás szürke zónájában mozog, a leginkább érintetteknek és a szakembereknek nincs beleszólása. A közterületeink olcsó kiárusításának csak a korrupció felszámolásával és konzekvens közterület-gazdálkodással lehetne elejét venni./.../
A közterületeinkkel való felelős gazdálkodás legfontosabb része mégiscsak az, hogy a terv rögzíti azt is, hogy az adott rendezvények bevételéből milyen fejlesztéseket kell végezni, hogyan kell kompenzálni a helyben lakókat. Ez a koncepció biztosítja, hogy a befolyt díj nem bekerül a nagy kalapba, hanem valóban a használt terület karbantartására és fejlesztésére szolgál. Persze, ehhez szorosan hozzátartozna, hogy a fővárosi fejlesztések ne a miniszterelnök Várba költözésének, a sport- és múzeumi célú fakivágásoknak, túlárazott és szétlopott építkezéseknek adjanak teret, hanem a közgyűlés által elfogadott, szakmailag megalapozott hosszú távú városfejlesztési céloknak.
Ebben nemcsak a fővárosnak kellene felelősen eljárni, hanem megfelelő jogszabályi környezetre is szükség volna. A kormányzati hozzáállás viszont finoman szólva nem ad biztonságot. 2010-ben a Bajnai-kormány környezeti okokra hivatkozva betiltotta a Red Bull Air Race-t az érintett területen. A hivatkozási alapot egy ombudsmani állásfoglalás jelentette: „A Red Bull Air Race repülőrendezvény által jelentett környezeti terhelések következtében a rendezvény a belvárosban, ilyen sűrűn beépített lakott területen való megtartása az egészséges környezethez való joggal nem egyeztethető össze.” Ezt a betiltást akkor a környezetvédő civil szervezetek, például a Levegő Munkacsoport is üdvözölték és támogatták.
A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa a 2010-es állásfoglalásában arra hívta föl a figyelmet, hogy a budapesti világörökségi területen a hatóságok jogellenesen engedélyezik a határérték feletti zajkibocsátással járó versenyt, és felhívta az államigazgatás szereplőit arra, hogy a jövőben tanúsítsanak jogkövető magatartást. A Fidesz-kormány ehelyett 2014-ben egy kormányhatározattal újra engedélyezte a versenyeket, sőt 6 milliárd forintos támogatást is adott hozzá. Emellett 2015-ben átírta a törvényt úgy, hogy a világörökségi területen – amely elvileg különleges védelmet élvezne – szabadon lehessen zajszennyezéssel háborgatni a lakosságot, semmibe véve egy érvényben lévő ombudsmani ajánlást. Ilyen az európai gyakorlatban máshol nem fordul elő. A kormány egészségügyi különadót vet ki az energiaitalokra, közben pedig egy ilyen termék reklámozását támogatja az energiaitalok különadójából befolyó összeg többszörösével.
Ötletszerű és korrupciógyanús közterület-lerablás helyett átgondolt, a hosszú távú városfejlesztéssel összehangolt, felelős közterület-gazdálkodásra lenne szükség. Az idegenforgalom és a városlakók érdekeinek rugalmas egyeztetése alapvető kellene, hogy legyen – áll V. Naszályi Márta hozzánk eljuttatott írásában.
Kertész Z István |